Kjempebra! Hvem andre har 17.mai-objekter å vise frem?
Den lokale 17.mai-taler (som har for vane å si det samme som Aftenpostens aftenutgave skriver 16. mai ;-), snakket i dag om pølsetradisjonen. Den skal ha startet i 1945 med Danskehjelpen på plass på Tullinløkka i Oslo med hveteboller og wienerpølser til 25 000 barn. Til alt overmål viste det seg at en dame som var med på dagens 17.mai-feiring hadde vært et av barna som fikk disse pølsene på Tullinløkka i 1945, så da ble det ekstra applaus. Men poenget mitt var at da jeg sto der og hutret i vinden, tenkte jeg at hvis vi ser etter i skuffer og skap, har vi sikkert mange gode, historiske 17.mai-objekter liggende på lur.
Her har jeg plukket fram et postkort sendt fra Jubileumsutstillingen i 1914, på 17. mai. Som kjent ble det en noe avstumpet suksess som følge av skuddene i Sarajevo en håndfull uker senere. Fra de første dagene er det vanlig å se postkort med store mengder signaturer fra besøkende. Er det noen som kan fortelle hva dette fenomenet skyldes? Pakketurer? Eller ble man oppfordret til det gjennom media?