frimerker og postkort som kultur og hobby
Dette tankespinnet har sikkert dukket opp for de fleste hjemstedssamlere:
Man vil montere en (hjem)stedssamling, skips-/jernbanepostsamling eller lignende for utstilling og ser at man vil trenge et nummerstempel for å fylle de forskjellige stemplene stedet/skipene osv. hadde.
Så viser det seg at dette stempelet ble brukt på et sted som kanskje bare hadde to hus, med felles klessnor og utedo - og stempelet er dermed så sjeldent at det er kramp umulig og få fatt i ! Men i nødens stund kommer man over selvsamme stempel, men denne gangen brukt noen år senere et annet sted i et annet distrikt. Mitt spørsmål er da - siden det er det samme 4-ringsstempelet :
Kan man montere dette i samlingen med f.eks. følgende tekst:" Brevhuset XXX hadde i tiden fra da til da nummerstempel YYY - her vist brukt på NK... den 12.12.12. som da hadde overtatt stempelet etter XXX."
Jeg er klar over at det i mange tilfeller finnes flere utgaver av samme nr., men når man er sikker på at det er samme utgaven stempel og man sier fra om dette i teksten, lurer men jo ingen - eller ?
Merker:
........etter min mening - burde det apsolutt være mulig å gjøre det slik, så lenge man viser sammenhengen historisk. Nå kjenner jeg ikke reglene for utstillingssamlinger - her er det kansje andre regler. Det er vel noen her som er jurymedlemmer som vet det. Mye av det som finnes kommer vel heller neppe i en utstillingssamling ............
Takk for svaret Rune !
Kanskje det er flere som har et syn på dette ?
Velkommen til
Frank E Ring
Registrer deg
eller logg inn
83 medlemmer
66 medlemmer
57 medlemmer
55 medlemmer
46 medlemmer
34 medlemmer
30 medlemmer
30 medlemmer