frimerker og postkort som kultur og hobby
Jeg har noen gamle postkort fra Fannrem, Orkdal, fra ca. 1930, dessverre står det ingenting på dem, men i ruta der frimerket skal settes står det GA eller AG, bokstavene står oppå hverandre så jeg vet ikke hvilken rekkefølge de skal være i. Er dette utgiver? Hva står bokstavene for i så fall?
Merker:
Akkurat, da kommer vi ikke nærmere noen løsning på det, men da trenger jeg ikke tenke mer på det heller. :o) Tusen takk for all hjelp!
Jeg blander meg inn i diskusjonen helt på slutten. Dette er fotokort, ikke sant? Det var i sin tid mulig å kjøpe fotopapir med postkortbakside. Kan dette ganske enkelt være en produsent av fotopapir, vanlig brukt av flere postkortutgivere over hele landet. Det er vel da trolig snakk om kontaktkopier? Det kan være en forklaring, siden ingen postkortsamlere kjenner et forlag som passer til bokstavene, og det må vel i tilfelle ha vært stort siden det finnes så spredt? Hvis det var en fotopapirprodusent, passer det ikke med logoen til Agfa. Kanskje kan nasjonalt fotomuseum hjelpe?
Så du mener det kan være papirprodusenten sin logo? Ikke utenkelig, spesielt siden logoen er i firkanten der frimerket skal settes og dermed vil bli skjult ved bruk. Det er et gammelt fotokort ja (eller tre stk da). Det må da finnes tusenvis av kort med denne logoen på, noen må da vite hva det betyr?
Ikke allverdens vitenskapelige studier gjennomført i postkortsamling, ser det ut til ;-) Jeg tror ikke engang noen har gitt seg i kast med å registrere samtlige postkortutgivere i Norge fra tidlig 1900-tallet. Det burde jo være mulig. De mest kjente er listet med illustrert bumerke i en postkortbok som pleier å ligge på disken hos Ragners frimerker.
Men om vi skal ta til oss Arvids hint, så er kanskje AGC eller CAG korrekt navn, med AG for Actien-Gesellschaft slik som i AGFA? C for Carton?
Da har jeg sendt mail med scan til Preus Fotomuseum, blir spennende om jeg får svar og om de har noen løsning på dette lille hverdagsmysteriet. :o)
Til Marius
jeg tror ikke du vet hvor stort arbeid det er å PRØVE å registere postkortutgivere i Norge, Jeg samler kun Skien kommune, har ca 2000 forskjellige kort og det er kanskje 60 forskjellige bare her + alle som ikke er identifiserbare, så gjerne for meg, start du.
Nei, ikke F. Jeg har mer enn nok med å ha dratt i gang FER - Norges eneste nettsamfunn og forum for folk som samler postal brukskunst.
Men med 2 oppegående foreninger, og ca 1000 betalende medlemmer, burde det ikke være så mange utgivere hvert medlem behøvde bidra med? Eller er logikken min feilaktig?
Jeg føler at mye av problematikken med postkortsamfunnet er at individene går foran samarbeidet. Når så man sist en postkortbok med en håndfull eller flere forfattere? At penger og oppskrytt sjeldenhet også kan spille inn, er jeg i liten tvil om.
Velkommen til
Frank E Ring
Registrer deg
eller logg inn
83 medlemmer
66 medlemmer
57 medlemmer
55 medlemmer
46 medlemmer
34 medlemmer
30 medlemmer
30 medlemmer