frimerker og postkort som kultur og hobby
Hvor mange av verdens land klarer vi sammen å finne norske brev adressert til? Eksisterende og forgangne land... nære og fjerne, kjedelige eller eksotiske... vi nordmenn har bestandig reist verden rundt.
Vis fram adresseland du finner! (Og nei, det behøver ikke være dine egne brev).
Her er en innimellom oppdatert liste over adresseland som vi har klart å spore opp og vise fram på Frank E Ring — nettsamfunnet for deg som samler frimerker, postkort, posthistorie.
Chile Seychellene Penang (Malaysia) Manchuria (Kina) Ungarn Romania
Angola, Belgisk Kongo (frankert på bildesiden), Brasil, Cuba, Irland,
Island, Portugal, Sveits og Østerrike.
Merker:
Brev fra Bergen til rederi i Oslo for videreadressering til Shanghai, Kina, og oppfrankert ved rederiet (mest sannsynlig pga maskinstempel ved brevavd. i Oslo bak, slik at det neppe er snakk om at brevet er oppfrankert på toget på vei ut av landet) med hele 2,60 kr; påtegning viser at brevet veide 15 gram; total porto kr 4,20.
At luftpost tok toget ut av Norge, var helt vanlig; de gjorde det slik for bedre å korrespondere med ruter til fjerne destinasjoner, f eks med fly fra Kastrup utenfor København. Posten går den dag i dag ofte over Kastrup, f eks til Egypt; i f m med den spente situasjonen i Egypt i disse dager, blir derfor post dit liggende på Kastrup (melder qosten på sine hjemmesider).
Hva får deg til å tro at dette brevet ikke har tatt turen ut av landet med fly fra Fornebu, Marius, etter at det er oppfrankert på rederikontoret? Stempelavtrykket, som kanskje burde stått på side 92 i Kjell Åge sin "Poststeder i Oslo", var i bruk på utvekslingskontoret for brevpost i Oslo. Det vil si utlandsavdelingen på brevavdelingen. Det står ikke i Tiemer/Ånensen.
Det er helt riktig at luftpost tidligere ble sendt med tog ut av Norge, - eller båt. I 1937, - f.eks. - gikk luftpost til Shanghai fra Amsterdam hver onsdag, og var framme onsdag uka neste. I følge Dirigeringslister for post fra Norge til utlandet 1. juli 1937, kapitel LUFTBREVPOST. Nå HAR jeg dessverre IKKE utgaven fra 1947. Men det er ingen spor etter tog på dette brevet, rent bortsett fra at det må ha blitt sendt med Bergensbanen til Oslo.
Så sant, så sant, Arvid, my bad. Jeg bare forvekslet det med togstemplene i forbifarten.
OSLO LUFTHAVN var visst også i bruk i Oslo sentrum, hører jeg; kan du ha noen indikasjoner på hvor i byen?
Det var nytt for meg, men hva er grunnlaget for det du har hørt?
Det var en avdeling som het Oslo avgående utland. Slik jeg oppfatter det, var det en enhet på brevavdelingen. Den må ha vært underlagt denne, for den hadde ikke eget enhetsnummer på 1970- eller 1980-tallet. En "gammel" postsjåfør jeg pratet med i dag, mente den lå i 4. etasje i Biskop Gunnerus gate, med andre ord i Oslo postterminal (ved siden av Postgirobygget)- Postens Brevsenter på 1990-tallet. På et tidspunkt mente han den flyttet den til Jerikoveien 20, og det stemmer for der lå den i 2001. Men da var jo Oslo Lufthavn for lengst flyttet til Gardermoen... I dag ligger avdelingen på Østlandsterminalen, mens brevimport utland ligger på Postens Godssenter Oslo i Alfasetveien.
Det er denne avdelingen - Oslo avgående utland - som har brukt stemplene "Bureau d'Echange d'Oslo / LC & AO" og "Oslo avg. Utland" og IKKE Tollpostkontoret som det står i "Poststeder i Oslo". Og som nevnt stempelet på brevet ovenfor. Hvis det ER noen avdeling i Oslo by som har brukt stempelet OSLO LUFTHAVN, så må det være denne. Men jeg trekker ikke noen konklusjon før jeg har noen håndfaste indikasjoner.
Nei altså, Arvid, det blir kildeutvalg som for det meste i filatelien: hørt fra gamle samlere. Jeg var på leting etter opplysninger om bruken av OSLO LUFTHAVN på slutten av 1930-tallet, og fikk høre at det nok ble brukt i sentrum.
Sjekk dette klippet, og se om det kan gi deg noen pekepinn:
Tverrbjelkeavtrykket under merkene er OSLO LUFTHAVN 28-8-39. Kontorstempelet på merkene er Oslo postkontor avd for reisetjenesten.
Ja, det gjør det litt klarere. Oslo Lufthavn med stempel fra 1937, og kanskje fram til og med 1939/40, har vel først og fremst blitt knyttet til Gressholmen, og ikke til Fornebu. "Poststeder i Oslo" side 131 har noen ord om dette. Jeg har også sjekket artikkel til Knut Arveng i Frimerke Forum 3/1998. Gressholmen var også i drift for noen sjøflyruter også etter at Fornebu åpnet i 1939.
Kjell Åge Johansen skriver at det ikke var postkontor på Gressholmen, og at posten ble stemplet på Oslo Hovedpostkontor. Det samme kan teoretisk ha skjedd for post fra Fornebu i den første tiden, er det noen førsteflyvninger derfra med "Oslo Lufthavn" før okkupasjonen?
Men etter at det ble poststed på Fornebu, var det på slutten av 1940-tallet(?) - da ble selvfølgelig posten stemplet i Bærum kommune.
Men hva slags porto eller avgift som er betalt med det klippet ditt, Marius, det er jeg ikke sikker på.
Sierra Leone i 1890 er ikke så vanlig. Og 55 øres satsen for enkeltvektig rekommandert til sone 3 land er iflg Wasenden svært uvanlig; dette var det første han hadde sett når jeg viste det til han for noen år siden. Senere har et nesten likt brev til Sierra Leone vært vist i NPS sitt intern organ Budstikka. Litt andre merker brukt på det dog.
Velkommen til
Frank E Ring
Registrer deg
eller logg inn
83 medlemmer
66 medlemmer
57 medlemmer
55 medlemmer
46 medlemmer
34 medlemmer
30 medlemmer
30 medlemmer
© 2024 Created by Marius. Drives av