frimerker og postkort som kultur og hobby
Media er fulle av bilder fra all verdens konkurranser. Til nå har jeg imidlertid ikke sett et eneste bilde noe sted av vinnereksponater. Jeg leser om navn, poeng og premier, men ser intet bilde av vinnereksponatet. Er det noe jeg har oversett eller er det noe man ikke viser. Hadde vært instruktivt og kanskje gitt grunnlag for å vurdere om man skulle slenge seg på.
Merker:
Hei! Ta deg en tur på biblioteket til Oslo Filatelistklubb. På forhånd kan du se i bibliotekoversikten:
http://www.oslofilatelistklubb.no/pdf/biblioteket/bib_oversikt_litt...
Når du har åpnet PDF-filen, kan du søke på ordene "Kopi av samling". Der finner du noe. Men det lureste er selvsagt å ta seg en tur til Lillestrøm i November, og bruke tiden der til å se på de utstilte eksponatene: http://nordia2014.no/
Ellers er det også noen utenlandske nettsider med frimerkeeksponater, sjekk linkene her på Frank E Ring.
Takk for svar. Samtidig oppfatter jeg ditt svar slik at det ikke er vanlig å presentere vinnereksponater i f.eks. tidsskrifter, hjemmesider osv. Kanskje forbundet burde tenke litt på det.
Hei, det ligger mange eksponater på www.exponet.info . Hvis man skal bygge opp en utstillingssamling. så er det greit å få tips der ved å se på de som ligger der (dessverre ingen norske). Når det gjelder vinnereksponatene, så skulle jeg gjerne også sett disse på nett (særlig de norske). En av de interessante Ex. Norgessamlingene gjennom tidene - Per Fossum sin samling har jo blitt bok som er tilsalgs, så for denne samlingen er det vel kanskje snakk om kommersielle rettigheter etc?
Vinnende utstillingseksponater på nett.
Arvid Løhre har en meget klok henvisning til hvor man skal vinnersamlinger, nemlig dra til en utstilling og se på hvordan andre "har gjort det". Nordia 2014 er den nærmeste. Lenge før jeg selv tenkte på å stille ut, gjorde jeg nettopp det. Så hvilket mangfold det var innen filatelien og ble inspirert.
Men de såkalte "vinnerne" er ikke alltid de som er mest severdige. Der finnes det ofte en opphopning av unikater, noen ganger i prisnivåer som heller svekker enn øker interessen fra oss andre. Jeg synes det virkelig morsomme er å se utviklingen i måten å samle på, måten å stille ut på. På en utstilling er vi alle vinnere, enten det er et deltagerdiplom eller en medalje av gjeveste slag eksponatet oppnår. På en utstilling møter vi som utstillere andre som vi deler interesser med.
Et godt råd er å ta kontakt med eier av et eksponat, kanskje be om å få en kopi av eksponatet i pdf. Selv kopierte jeg på nittitallet eksponat jeg var tilfreds med og sendte til de klubb-bibliotek jeg antok ville ha dem. Om det var vellykket eller ikke, vet jeg ikke. Jeg har i de senere år alltid har laget pdf av eksponater for utstillingsforsikringen. Det har det vært enkelt og en glede å kunne sende filer til de som har interesse av hele eller deler av mine snevre samleområder. Jeg synes at kontakten jeg får med andre som samler mitt område som viktig. Som samler og utstiller en for meg bedre å måte enn å få lagt ut "øyeblikksbilder" av eksponatet på nettet.
Velkommen til
Frank E Ring
Registrer deg
eller logg inn
83 medlemmer
66 medlemmer
57 medlemmer
55 medlemmer
46 medlemmer
34 medlemmer
30 medlemmer
30 medlemmer