frimerker og postkort som kultur og hobby
En liten bit ulovlighet fra KOLVEREID Januar 1944
Det strides om gjenbruk av ustemplete frimerker er lov eller ikke, og snart kommer det en sak hvor posten er påklager, det er så sin sak og går sin gang i 2015, og kanskje blir det 2016 før det blir avgjort, men det er nå så sin sin (helt annen) sak.
22 I 1944 fant posten i Kolvereid det ok å godkjenne en postanvisning på kr.63/100 frankert med 20 øre + helsaksklipp 15 øre. Portosatsen er rett, men helsaksklipp har vel aldri vært tillatt som frankeing? Drevne posthistorikere får korrigere meg om jeg tar feil!
Merker:
I 1944 gjaldt stort sett samme reglement som i 1933. Jeg siterer Postreglement II Kapitel III § 8: "Utklipp av de på brevkort eller kortbrev trykte frimerker eller tjenestemerker kan ikke benyttes til frankering av postforsendelser". Er ikke sikkert om det eksplisitt har stått i reglementet bestandig, men i denne perioden og fram til vår tid har det iallfall vært forbudt. I andre land har det vært tillatt.
Greit at det er uttrykkelig sagt at det ikke er lov, men hvorfor ble det forbudt? Merkene var jo beregnet på frankeringsbruk? Saken er på en måte litt motsatt SA1-saken. Bjørnson- og Undsetmerkene på dette miniarket var vel ikke beregnet på frankeringsbruk, men ble godtatt allikevel. kanskje fordi man ikke hadde påført miniarket at det ikke var frankeringsgyldig?
Ja, men utklipp fra miniarket skulle heller ikke godtas. HELE miniarket måtte klistres på konvolutten. Og i den sammenheng ble det vist til bestemmelsen om utklipp av helpost, mener jeg å huske. Hvorfor blir bare spekulasjoner, men jeg antar at det var av kontrollhensyn.
Akkurat nå savner jeg en Liker-knapp. :-)
Velkommen til
Frank E Ring
Registrer deg
eller logg inn
83 medlemmer
66 medlemmer
57 medlemmer
55 medlemmer
46 medlemmer
34 medlemmer
30 medlemmer
30 medlemmer