frimerker og postkort som kultur og hobby
En liten digresjon i disse stille påsketider..
Før, i gode gamle dager på 80-90 tallet var jeg ihuga samler av ”Det Norske Posthorn”. Det var alt fra skilling til moderne tider. Ambisiøst, ja, vel! Verdens lengste sammenhengende serie var jo noe å trakte etter. –Men, lommeboka strakk aldri til, Knutsen og 1909-29 var stort sett greit, men så var det alt det som lå foran i tidsepoken. Skilling posthorn var utenfor rekkevidde, skravert .. bob..bob. 21 mm fant man jo aldri ut av grunnet manglende vannmerker, og så kom ”hypen” på 20 mm.
Etter litt om og men og frem og tilbake, måtte det snevres inn! Det endte til slutt med ”Knudsen & Ludvigsen (Centraltrykkeriet)” , i omvendt rekkefølge, og der forble jeg. Morsomme merker, like artig å lete etter fellingstyper, men på en annen måte enn fokus på små verditall!!
Det gikk bra, et par medaljer på regionale/nasjonale utstillinger ble det også, (mens jeg enda var i det vidtfavnende modus så fikk jeg ordentlig kjeft av avdøde FCM fordi jeg hadde satt inn noen posthornmerker fra utlandet (Hellas???) , men så ble det bråstopp og oppgjør grunnet ekteskapsbrudd.
Utstillingssamlingen ble solgt, MEN jeg satt igjen med dublettene (!). Frimerkene var ikke akkurat det jeg fokuserte på deretter, det hele lå brakk inntil for få år siden. Så fattes interessen på nytt, og så må man velge….
Da valgte jeg ”Ludvigsen”. Morsomme merker og massevis å lete etter på merker og på brev. Så hva da med resten av dublettene ? Knutsen, selge dem, kjøpe Centraltrykkeriet. Vel, fant QXL, snoket litt rundt og så at her fikk man som oftest priser som man fortjener. MEN… Det var på alt annet enn antikva, her var(er) prisene direkte latterlige. Har solgt mange merker til utrolig lave priser, men finner få objekter jeg kan kjøpe….
Da er mitt lille hjertesukk, hvorfor betale i dyre dommer for 20mm når man kan bygge opp en flott spesialsamling på antikva til en langt rimeligere penge, MEN tross alt selge og kjøpe til akseptable priser??
Ha en fortsatt fin Påske.
Hilsen, Sverre
Merker:
Velkommen til
Frank E Ring
Registrer deg
eller logg inn
83 medlemmer
66 medlemmer
57 medlemmer
55 medlemmer
46 medlemmer