frimerker og postkort som kultur og hobby
Noen som vet begrunnelsen for at håndbokkomiteen endret NK 25 I og II til hhv. I y og I x? Tar man utgangspunkt i fargen, blir det I a og I b, med utgangspunkt i papiret blir det I x1 og I x2 og tar man utgangspunkt i vannmerkene blir det I Y og I X.
Merker:
Grunnlaget for at gamle plate I og II ble slått sammen er at studiene av disse merkene viser at det er brukt den samme trykkplaten på to forskjellige papirtyper. Mao det er ikke produsert en ny trykkplate for merker med liggende vm.
Dette blir det samme som en ser på flere andre utgaver. F eks 53IV der det jo er brukt to forskjellige papirtyper; den ene med stående vm., den andre med liggende vm., men det er samme platen (med noen få utskiftninger) som er brukt i hele trykningsperioden.
Så det å slå sammen gamle plate I og II er for å få konsistens i nummereringen som en konsekvens av resultatene fra studiene ifm håndboken Petersens produksjon bind III.
Platene har jeg ingen problemer med. Det er et spørsmål om fakta, og fakta tilser samme plate, altså I. Mitt problem er at når komiteen har fastslått dette, så bruker den attributter (her bokstaver) som kræsjer med Norgeskatalogens opplegg. En ting er bruk av y foran x, det kan kanskje løses ved å bytte rekkefølgen, men det er bokstavbruken i seg selv som er mitt problem. Jeg får den ikke til å stemme med Norgeskatalogens opplegg. Og det synes jeg er veldig uheldig.
Velkommen til
Frank E Ring
Registrer deg
eller logg inn
83 medlemmer
66 medlemmer
57 medlemmer
55 medlemmer
46 medlemmer
34 medlemmer
30 medlemmer
30 medlemmer