frimerker og postkort som kultur og hobby
Var/er litt usikker på hvordan dette er tenkt gjennomført, ergo sendte jeg en forespørsel til QXL om gebyret gjelder pr. gjenstand (med ulike gjenstandsnr.) eller om gebyret påkommer samlet med x antall vinnende bud hos en eller flere selgere pr. dag/uke/mnd. eller hva?
Svaret så langt er som flg.:
"Hei
Takk for din mail.
Gebyret gjelder per auksjon, så det er det samme hvor mange objekter du vinner på den auksjonen. Det blir altså kun 5 kroner per auksjon uansett.
Med vennlig hilsen
Kristian
----
Og det svaret sier meg ingenting bortsett fra at QXL-Lauritz ikke helt forstår seg på alle sine brukergrupper, men kanskje helst vil ha auksjoner med 100-vis av like gjenstander pr. auksjon?
Har sendt tilbakemelding til Kristian med ønske om en bedre forklaring, så fylgj med jenter og gutar, dette kan verta spanande!
Merker:
Og dette var svaret jeg fikk.
Med vennlig hilsen
Lasse
Hvordan sammenfaller den omsetningskurven i tid med omleggingen av kategoriene?
No har eg skrive dette til mine kjøperar på QXL.no:
BEKLAGER AT DU FÅR DET NYE HAMMERSLAGS-GEBYRET QXL HAR INNFØRT, UTAN FORVARSEL PÅ KR 5,-. Venlegast send klage til QXL! Adr: auksjon@qxl.no eller ring 23 28 36 40
mvh
Dette er noe jeg har tenkt å legge til på mine auksjoner også.
Det som irriterer meg er at potensielle kjøpere berskylder meg for at jeg tar dette gebyret.
QXL mener at dette ikke rammer selgeren, men hvordan kan de påstå det? Det blir jo mye færre solgte objekter!
Har en kjøper som la inn bud på 40 (!) objekter hos meg den 21. februar, og ingen av oss hadde fått med oss dette.
For min del er jeg iallfall nå på utkikk etter en annen salgsarena enn QXL. Begynner jo å bli litt tynt i rekkene, da Tradera også nå har innført et "gebyr-regime".
Slik det ser ut for meg, så har QXL gått inn og ensidig endret en inngått avtale. For det er jo slik at idet en legger ut en auksjon så godtar selger QXL sine vilkår og qxl godtar å gjennomføre auksjonen i henhold til avtalen?. Selve kjøpet er en avtale mellom selger og kjøper der QXL ikke er part, men bare en tilrettelegger.Så da blir egentlig spørsmålet om selger godtar at QXL endrer avtalen? For framtidige auksjoner er det greit, men ikke for de som var lagt ut før innføringen av gebyret. Det er i alle fall min mening.
Problemet er at du som kjøper også godtar reglene som gjelder på det tidspunktet da du legger inn et bud. Og her mener altså QXL at du som kjøper, har godkjent gebyret da det gjaldt da du la inn et bud. Og det vil få konsekvenser hvis ditt høynede bud kommer etter innføringen, m.a.o. selv om ditt første bud evt. kom før innføringen.
Gebyret er innført. De som ikke liker å betale det, må finne seg andre arenaer. Det samme gjelder selgere som skulle finne ut at gebyret demper kjøpsinteressen. Og hvis de ikke finner andre arenaer, får de fortsette på QXL. Kr 5,- pr. objekt er ikke mye penger. Det er kanskje heller frimerkene som er for billige.
Konklusjonen på dette er jo at QXL gjør som de selv vil. Og hensikten er jo helt tydelig - objekter med utrop under kr. 100,- er noe de helst vil slippe å se. Aller helst vil de nok ha utrop fra kr. 250,- og oppover vil jeg tro? Men spørsmålet er jo om det ikke er det billigste stedet å selge fortsatt likevel! Noen som kan fortelle om andre salgssteder som er billigere???
Du har Facebook-grupper som denne:
https://www.facebook.com/groups/357769310958314/
Gruppen kan jo bygges ut slik at det blir et godt marked.
(Har ikke sjekket med gruppeleder.)
Tja, jeg vet ikke om det er rette veien å gå! Men her: http://gibud.no/auction/xcAuction.asp har det jo alltid vært MEGET BILLIG å selge saker og ting. Nettstedet har dessuten eksistert omtrent like lenge som QXL, men har av en eller annen grunn aldri blitt særlig populært! Kanskje det får en renessanse nå?
Så har vi jo også denne siden
http://www.auction.no/no/regulations.php
Ser at det i perioder er litt aktivitet her
Det finnes også en liten nettauksjon som heter Granto, som tar liten provisjon.Det er ikke alltid så mye spennende der men, det kommer jo an på hva som blir sendt inn og hvor mange kjøpere det er.http://www.granto.no/
Det er faktisk en mulighet. De er vel noe ufullstendige på kategorier, men det går det an å gjøre noe med. Det påstås å være en noe gammeldags layout som hemmer nettstedets popularitet, men frimerkesamlere er jo litt gammeldagse, så det er kanskje ikke det store hinderet. Imidlertid vil det ta noe tid å få de enentuelle kjøperne over på gibud
Velkommen til
Frank E Ring
Registrer deg
eller logg inn
83 medlemmer
66 medlemmer
57 medlemmer
55 medlemmer
46 medlemmer
34 medlemmer
30 medlemmer
30 medlemmer