frimerker og postkort som kultur og hobby
Hei
Jeg har endel hjelpestemplede merker, jeg skulle gjerne vist hvilken Norges katalog som omhandler dette.
Mvh
Øyvind T
Merker:
Tror ikke du finner noen slik oversikt i noen Norgeskatalog.
Anders Langangens stempeloversikter, utgikk av Oslo Fk. for en del år tilbake, vil nok ha opplysningene, men mange av de heftene er jo forlengst utsolgt fra klubbens side.
Best er dog boken: Hjelpestemplerne 1905-1952. Etter Anders Langangens noteringer, bearbeidet og utgitt av Jarl A. Aspaker, 2005-. 134 sider norsk tekst, rikt illustreret.
Det hevdes at den er utgitt i et relativt lite opplag, men jeg har faktsik sett den til salgs minst tre ganger bare det siste året.
Ellers hadde Anders Langangen er følgetong om hjelpestempler i FRIMERKE FORUM engang på slutten av 1980-tallet (tror jeg det var), og det er denne oversikten overnevnte bok i stor grad bygger på.
Hei
Tusen takk for det. Etter disse opplysningene har jeg spurt litt rundt og du hadde rett dette er det ikke solgt mye av.Så da spør jeg videre til alle som måtte lese dette. Er det noen som har denne oversikten / boka til salgs, eller evt en kopi? På forhånd takk.
Mvh
Øyvind T
Hei Takk for dette . Det stemmer Brunsæl hadde så jeg har fått tak i der.
Mvh
ØT
Hei
Jeg vil gjerne ha en kopi av dette. Kan du ringe meg på 91326603 så kan vi avtale nærmere.
Mvh
ØT
Nok en gang vil jeg vise til at stempelboka med stor S er på vei. Bunæs og Karlsens etterlengtede oppslagsbok over norske stempler har vært under arbeid i svært mange år. Nå skjer det som nevnt mye i Drammen i mai - kanskje da?? OK - der vil man OGSÅ finne opplysninger om hjelpestempler og når de har vært brukt. Der er også kopien som Thoralf nevner innarbeidet, og selvfølgelig ALLE Langangens arkivfunn om de aktuelle stemplene, samt masser av nye funn når det gjelder en del vanskelige stempeltyper - som I21 stativdatostemplene.
Jeg oppfatter ikke at filatelistisk viten er vanskelig tilgjengelig. Det er FER det beste bevis på. Sammenlikne med slektsforskning. Noe er lett, det finnes slektsbøker med ferdige oversikter for noen familier. Men et aktuelt TV-program på NRK viser hvordan man kan jobbe videre med primære kilder, hvis interessen er der. Og når man blir hekta, er det ikke uoverkommelig å lese side opp og side ned med gamle kirkebøker på nett.
Filateli er enkelt sammenliknet med dette, det gjelder å finne fram til hvem som skrev hva, når og hvor. Og trykte kilder lar seg skaffe til veie, på den ene eller andre måten. Det grunnleggende kan være enkelt å få tak i, spesialområder ikke alltid like enkelt. Men det blir jobbet med saken på mange hold, og det skjer noe hvert år. Posthistorie og filateli er fantastisk morsomt og interessant, og det aller beste er å bringe kunnskap og funn videre til andre.
Jo, jo, men mens folketellingene finnes online og nærmeste hanker inn nye nysgjerrige sjeler til slektsgranskings-hobbyen, hva kan filatelien ha av tilsvarende tjenester for å hjelpe eller inspirere nye folk til frimerkesamling?
Jeg vet at Poststedsdatabasen hos "Stiftelsen Lillehammer museum" er liderlig populær, og sikkert har hjulpet i gang mang en nysgjerrig lokalsamler inn i regional posthistorie.
Men hvor går grensen for nysgjerrig (smakebit) versus lidenskapelig (besøk i arkivet) — når vi tenker på hva som bør være tilgjengelig på nett? Hva er det mulige samlere muligens savner?
Ble det noe av denne boken?
Sist jeg snakket med forfatteren, på begynnelsen av måneden, gjorde jeg et poeng av at jeg ikke skulle spørre om når...? For å si det sånn, jeg oppfatter at han stadig jobber med prosjektet når han har tid. Selvfølgelig håper jeg på at den blir presentert på Landsmøtet i Stavanger, to år etter Drammen, eller kanskje på Frefil i høst.
I mellomtiden får vi fortsatt bruke Norgeskatalogen 2013 med SL-stemplene, og NK Postal med mye annet, to gledelige nyheter som har blitt utgitt de to siste åra.
Velkommen til
Frank E Ring
Registrer deg
eller logg inn
83 medlemmer
66 medlemmer
57 medlemmer
55 medlemmer
46 medlemmer
34 medlemmer
30 medlemmer
30 medlemmer