frimerker og postkort som kultur og hobby
Merker:
Innskutt bisetning: Ser vi på forskjellen i priser HK kontra Nk så blir det neimen ikke mye til overs til å betale lønn, husleie, strøm, osv...
Så din/min/vår "lokale frimerkehandler på hjørnet" hadde neppe kunnet overleve om det ikke var for nettopp auksjonssalg. Det er der inntektene ligger såvel i form av salgsresultater, provisjoner, gebyrer osv.
Posten har uttrykkt at de ønsker å være lojal mot Handlerforeningen - noe annet skulle nesten bare mangle.
Hva man tenker som samler er vel såpass individuelt og mangeartet i form av ulike samlerområder at noen "fasit" er umulig å sette; Stort sett så er vel mekanismen slik at det man vil og må ha strekker man seg langt over evt. katalogpriser for å inkludere i sin samling, eller hva?
Og hva er egentlig normalkvalitet? Ser vi på klassiske Norske merker (Og for den del - gjerne fram til slutten på 30-tallet) så har de fleste utgaver svært varierende kvalitet på f.eks sentrering og tagging. Skravert Posthorn 1877/78 er kanskje den "best kjente" hva tagging angår, så hva som er normalkvalitet og hva som er å regne som feil på disse synes i alle fall jeg at er vanskelig å vurdere
En helt annen ting er at både HK og Skanfil har forhøyet pris på postfriske merker i prakt-kvalitet, dvs. velsentrerte og pent taggete merker, men hva med tilsvarende stemplete merker - de vokser ikke på trær de heller...I så måte, og med tanke på at trådleder spør om hvordan vi tenker og vurderer, så "gi meg" en serie Skravert Posthorn med velsentrerte og perfekt taggete merker (inkl. en farvefrisk Nk.28) eller eksempelvis langt billigere merker som Posthorn 1909/29, Grunnlovsjubileum 1914 eller Portoprovisorier 1929 med de samme kvalitetkriterier lagt til grunn: Ja da skal såmenn være med full katalogpris. Dette bare noen eksempler, som sagt så finnes avvik fra perfekt kvalitet på så godt som alle utgaver fram til ca. 1940 (Og for den del også senere, men i langt mindre grad)
Beklager at dette ble litt u-sammenhengende, men det er det med å flere tanker i hodet på en gang dah...og attpåtil prøve å få de "på trykk" :-)
Dette er i henhold til Finn Aune sine vurderinger, som også er publisert i NFT Medio 90-tallet. Så nå må ikke den forhenværende, samt gode og velformulerte "gamle redacteur" hverken skyte seg selv i beinet eller over mål :-)
Vel,vel og ok Marius - nevnte artikler var før din redaktørtid - jeg bare brukte dette lille ordspill for å påpeke at rett skal være rett - uansett hvor galt det er :-)
Velkommen til
Frank E Ring
Registrer deg
eller logg inn
83 medlemmer
66 medlemmer
57 medlemmer
55 medlemmer
46 medlemmer
34 medlemmer
30 medlemmer
30 medlemmer