frimerker og postkort som kultur og hobby
Merker:
Ser i utgangspunktet ut som en innretning i retning av et stempel , bunnplaten indikerer på at stempling synes vanskelig. Trommelen må kanskje være et sted hvor man har satt inn en rull av frimerker eller etiketter og det er muligens en sak som firmaer brukte når de kjøpte hele ruller med frimerker og at denne " saken " førte fram ett og ett frimerke og samtidig foretok klipping ??
Tja og ja, jeg har sett flere firmakorrespondanser med f eks 5-ører, brukt i Kristiania, før 1916, som later til å være rull-kuttet.
Dessuten erindrer jeg en annonse, fra ca 1910, for diverse små innretninger til å brekke av frimerker... eksempelvis med plass til flere ruller bortover, eller spor til striper innover en plate... men om dette var en norsk annonse eller utenlandsk, si det, Svein, det er jeg ikke sikker på.
Har du noen bilder av disse 104/105 fra Privatbanken?
Legger ved kopier av et REK-brev og et enkeltmerke. Enkeltmerket har tydelige spor etter fremdriftsnål, dessuten er det papirskjøt nederst. Merket på brevet er pent kuttet så der er det ikke lett å oppdage i full fart. Alle mine eksemplarer er stemplet 1918-1920 (2*25ø + 2*30ø + løsmerker) og da tilpasset REK. Om de lagde ruller av andre verdier kjenner jeg ikke til.
Om annonsen og 5ø før 1916 er jeg helt blank, har ikke sett etter heller.
Fine eksempler, Svein. Det er bare å studere firmapost nøye, så får vi sikkert flere eksempler snart.
Et usikkerhetsmoment vil selvsagt være at firmabud som lagde ruller bare rev av merkene for hånd; da har vi jo ingen skåret taggekant å gå etter.
Velkommen til
Frank E Ring
Registrer deg
eller logg inn
83 medlemmer
66 medlemmer
57 medlemmer
55 medlemmer
46 medlemmer
34 medlemmer
30 medlemmer
30 medlemmer