I forrige uke, 17. april sier kalenderen, kom det jammen nye norske frimerker igjen. Blant disse var turistmerkene, som posten nå har tatt enda et steg nærmere Personlige Frimerker. Snart ser vi ikke forskjell, og det er kanskje meningen?
Men vi har da heldigvis hatt mange fine frimerker i Norge. Har du noen favoritter? I så fall hadde det vært hyggelig om du sa hvilke, og kanskje hvorfor nettopp disse er favorittene dine? Kanskje er det en interessant eller morsom historie ved frimerket eller frimerkemotivet som ikke har kommet andre samlere for øre via Norgeskatalogen eller frimerkeblader?
Et av mine favorittmerker er NK896 — 1,70 "Torvmyr på Jæren" etter maleri av Kitty L. Kielland. Merket er såpass lummert og kom på en tid av året da portosatsen (postkort til utlandet) brukes lite, samtidig som postkontorer flest var velforsynte med bruksmerke i ståltrykk for samme valør, at det i dag listes til 200 kr som enkeltfrankering i Norgeskatalogen. Opptil 1000 kroner vet jeg at folk er villig til å gi for slike objekter. Det står det faktisk litt respekt av ;-) Tidlig på året etter, 1982, forsvant portosatsen, og utpå sommeren begynte frimerkesamlere å få med seg at "dette merket mangler pent stempla i samlinga". Deretter finnes frimerket brukt i hytt og vær på filatelistiske kreasjoner, slik at det har vist seg å bli et av de best bevarte på brev fra perioden (disse må seffers ikke forveksles med enkeltmerkefrankeringene fra kurseringsperioden). Oppfinnsomme filatelister kunne ennå bruke merket på postgirokvitteringer, men det var nok ikke så mange som benyttet den anledningen.
Og på toppen av dette har merket en stor overflate med et dominerende lyst parti hvor lux-stempelavtrykk ses tydelig. Helt klart, summa sumarum, et av mine moderne norske favorittmerker.