frimerker og postkort som kultur og hobby
Det er et samleområde innen filatelien jeg flere ganger har tenkt at kunne vært interessant å starte på.
Et område som ser ut til å ha et dårlig rykte blant mange filatelister. Jeg snakker om BRUKTE MERKER UTEN STEMPEL, da fortrinnsvis av typen selvklebende.
For hva er egentlig penest i et album: postfriske selvklebende fire-"blokker", eller striper, som fortsatt sitter på papiret, eller løse merker uten lim og stempel, som kan plasseres pent i blanke lommer med svart bakgrunn? Svaret er vel at det kommer an på øyet som ser, slik det er med mye annet innen filatelien.
Men så var det dette med hva som er samleverdig da. For eksempel var det en her på Frankering som nylig uttalte at dette ikke var et samleområde og ikke hadde noe med filateli å gjøre. Jeg må bare si meg hjertens uenig. Hvordan kan andre samlere fortelle meg hva som er samleverdig og ikke? Da ville jo svært mye av det som samles kunne kommet inn under betegnelsen "ikke samleverdig".
Dypest sett er vel dette en diskusjon om hvorfor man samler. Er ikke av og til noe av poenget med samling at det skal være estetisk pent. Jeg tror et album med f.eks. norske selvklebende merker uten stempel og gummi kunne blitt svært så pent.
Kanskje jeg starter på en slik samling en dag, hvis jeg bare kan bli kvitt den litt dårlige følelsen av å bli uglesett av andre filatelister. :-)
Merker:
Velkommen til
Frank E Ring
Registrer deg
eller logg inn
83 medlemmer
66 medlemmer
57 medlemmer
55 medlemmer
46 medlemmer
34 medlemmer
30 medlemmer