Hva gjør du på Julaften når alle pakkene er pakket opp og papiret har gått i peisen?
Det slo meg at mange som ikke er blodfan av midnattsmesse eller sort-hvitt-spillefilm kanskje kunne tenke seg å stelle med frimerker og postkort istedenfor. Men hvis hukommelsen ikke spiller meg enda et puss, pleier det å være nærmest null objekter på Julaften — da vi i så fall trenger dem.
1. juledag pleier QXL å ha gratis opplasting slik at misfornøyde unger får omsatt gavene sine i cash, så derfra og en uke ut i januar blir det neppe objekt-tørke. Men Julaften? Ingen ved sine fulle fem vil vel ta sjansen på at noen sitter online og byr etter at konfektpakker, juleribbe og sju sorter akevitt er fortært?
Tja, jeg er nå villig til å forsøke, og håper at det er noen andre av dere som får lyst til å slå følge. QXL har jo fullstendig overtatt funksjonen som frimerkeklubber og utvalgshefter pleide å ha i Norge — en kilde til nye frimerker, postkort, helsaker og brev for samlingene sine. Istedenfor å drasse på bagasje full av byttealbum og skoesker, bytter vi anno 2009 gjennom QXL mot et vederlag på noen prosent av byttehandelen. Vederlaget kommer styggelig fort opp i samme beløp som vi synes er drøyt å betale som medlemskontingent til en frimerkeklubb (som også gir oss 8 utgaver av NFT i året), men så klarer jo ikke klubbene å tilfredsstille den etterspørsel etter QXLs tjenester som eksisterer.
Mitt forslag er derfor at du tar for deg et byttealbum eller ei skoeske med flate saker, plukker ut 5-6 OK objekter og laster dem opp på QXL med sluttdato i tidsrommet 2009-12-24-2200 — 2009-12-25-0100, og begynner annonsetittelen med ordene JULEKVELD PÅ QXL.
Hvis alle som er innom her i løpet av ei uke gjør det, får vi mange tusen objekter å velge mellom på julenatta — enhver frimerkesamlers store drøm.
HER ER lenke til samtlige objekter som er lagt ut på denne måten. Forhåpentlig blir det mange innen Julaften. Jeg tror det kan bli gøy med en liten frimerkedigresjon midt oppe i julehøytideligheten — og på denne måten kan vi
sammen bidra til at det er noe brukbart å skaffe til samlingene sine. På julekvelden attpåtil.
Hva nøler du etter? Grip kamera, pinsett, album, scanner, pc, katalog, lupe, limstift og hva du ellers har i hus for å kose deg, og sett i gang! God Jul, alle samme.