frimerker og postkort som kultur og hobby
Ved fyrste kikk såg denne litt fin ut, men så ser eg eit ekstra stempel i nedre høgre hjørne. Her er der vel nokon som har vore litt kreative med sin PC eller kopimaskin. Eller?
Link: http://offer.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewBids&item=370480099753
Klarer dessverre ikkje å lagre bildet.
Merker:
Hei, Arild!
Jeg kan alltids gjøre et forsøk... Jeg bruker Photoshop (CS2), og fremgangsmåten for røde merker er "kort" forklart som følger:
1: Åpne scannen/bildefila i Photoshop.
2: Trykk F7 for å vise "Layers"-vinduet (med mindre det allerede vises - sannsynligvis gjør det det. Hvis det forsvinner det så trykk F7 en gang til).
3: Klikk på flippen "Channels" i dette vinduet.
4: Trykk CTRL+1. Da forsvinner alt det røde, og bare stempelavtrykket synes.
5: (Her er det mulig jeg gjør det tungvindt, men jeg 100% selvlært og har ikke funnet noen enklere måte). Trykk ALT+PrtScr (kopierer skjermbildet), trykk CTRL+N (oppretter et nytt "prosjekt"), trykk ENTER, trykk CTRL+V (limer inn kopien av skjermbildet), trykk CTRL+E ("blander" det kopierte skjermbildet sammen med den det nye prosjektet). Da har du en kopi / et bilde av ALT det du så på skjermen for litt siden.
6: Beskjær dette bildet så du bare sitter igjen med selve det hvite merket med stempelet på.
7: Trykk F7. (Dette går tilbake fra Channels til Layers, sånn for ordens skyld.)
Og dett var dett. Lagre eventuelt.
Men i dette tilfellet ville vi fremheve det svake stempelet. Da må vi manipulere litt...
7: Trykk SHIFT+CTRL+N og ENTER. Da får du et tomt/gjennomsiktig "lag", eller Layer, oppå originalbildet (det hvite med bare stemplene på). Fordelen med dette er at her kan du gjøre hva du vil her uten at det ødelegger originalen.
8: Klikk og juster "Opacity" (øverst til høyre i "Layers"-vinduet) til ca 50%. Dette gjør det nye laget 50% gjennomsiktig, så vi hele tiden vil se det som ligger på laget under (i dette tilfellet originalbildet).
9: Trykk SHIFT+B. Dette gir deg "Brush tool". Nå skal vi fargelegge for hånd.
10: Høyreklikk hvor som helst i bildevinduet.
11: Juster "Master diameter" til ønsket størrelse (eller velg en av de ferdigdefinerte diametrene), det vil si en størrelse som passer å tegne med for å dekke strekene i det svake stempelet. Prøv deg frem. Hvis du fører musa over bildet (uten å lukke "Diametervinduet" vil du se en sirkel som viser hvor stor pennen din vil bli. Jeg brukte 13pt for ytterringen, 9 pt for bokstavene og rillene, og 5 pt for den indre ringen.
12: Velg en farge (for eksempel rød) fra paletten. (Trykk evt F6 for å vise den).
13: Tegn på frihånd oppå det lyse stempelet. Tips: Venstreklikk én gang i enden av en strek. Hold nede SHIFT, flytt muspekeren til et nytt punkt og venstreklikk igjen UTEN å slippe SHIFT-tasten. Da får du automatisk en rett linje mellom de to punktene du klikket på. Fortsett uten å slippe SHIFT (før du er fornøyd). På den måten slipper du å måtte være pinlig stødig på hånda - ingen ting tegnes før du venstreklikker. Gjør du feil eller ikke blir fornøyd er det bare å trykke CTRL+Z for å angre siste klikk, eller viske bort og prøve på nytt (SHIFT+E gir deg viskelæret, SHIFT+B gir deg pennen igjen). Husk at du også kan bytte diameter på pennen underveis; bare slipp alle knapper og taster og utfør punkt 11 på nytt.
14: Når du er fornøyd kan du trykke CTRL+E (for å "blande" det du nettopp tegnet med originalen).
15: Trykk SHIFT+CTRL+S for å lagre. Velg "Format" "JPEG" og naviger til ønsket plassering. Angi ønsket navn og klikk "Save".
Det er ikke alltid fargen forsvinner like lett i punkt 4 som for dette merket. Andre ganger, avhengig av farge og kvalitet på scannen, må man f.eks. endre fargeskalaen i bildet ved å trykke CTRL+U og justere "Hue" (for å endre farge) og kanskje "Saturation" (for å endre fargemetning/-intensitet) for å få en "ren" farge som lar seg "fjerne", enten med CTRL+1 (rød), CTRL+2 (grønn) eller CTRL+3 (blå) i "Channels" (punkt 4). CTRL+L for "Levels" og litt knoting der er også et nyttig triks hvis scannen er blass.
Prøv og feil og lek og lær! - Det har i hvert fall vært min metode bestandig...
Lykke til! :-)
Beskrivelsen til Enger forstår jeg ikke, er det både avsender og avsenderadresse som er falsk (hvorfor skulle Holmboe bruke falsk adresse btw.?) eller er det mottakers adresse som er falsk? Og om stempelet er falskt hvordan kan det da menes å være et "lokalt kuriosum"??
Mulig jeg er dum, men Enger må da kunne lage en beskrivelse som også dumme potensielle budgivere kan forstå, for det er vel salg som er ønsket ;-)
Det er vel heller "noen" som har brukt hans navn. Anton Holmboe selv brukte vel alltid konvolutter med påtrykt navn på forsiden?
Velkommen til
Frank E Ring
Registrer deg
eller logg inn
83 medlemmer
66 medlemmer
57 medlemmer
55 medlemmer
46 medlemmer
34 medlemmer
30 medlemmer
30 medlemmer