frimerker og postkort som kultur og hobby
Jeg har tent å anskaffe et USB-mikrosokp for min forholdsvis nyoppstatede frimerkehobby. Mikroskopene på nett ser like ut, men prisforskjellene er store. Forhåpentlig skyldes det kvalitet... Er det noen som har anbefalinger basert på goder erfaringer? Ser at Leuchtturm m/stativ nå kan kjøpes for kr. 1.440,-, mens det på QXL finnes et lignende (uten "ordentlig" stativ) til 295 ...
Merker:
Jeg har ikke erfaring med Leuchturms usb mikoskop, men har kjøpt annet mikroskop på nett (husker ikke i farten hvor) til 3-400 kroner.
Dette er 2-3 år siden og jeg er meget fornøyd. 8 LED lys, justerbar lysstyrke (anbefales for å oppnå best mulig bilder), opp til 400x forstørrelse (mer enn nok for meg).
Til mitt bruk fungerer dette utmerket. Jeg har brukt dette bl.a. til forstørrelse av graveringstyper (både frimerker og poststempler), avfotografere i medfølgende programvare og sammenholde disse mot hverandre (lagvis i Photoshop).
Dette kan man selvfølgelig også gjøre med bordskanner, men jeg finner dette mer effektivt med mikroskopet.
Imidlertid så kom jeg raskt til den konklusjonen at medfølgende stativ var mer eller mindre ubrukbart til slik bruk.
Det var vanskelig å justere til en god posisjon og i tillegg ustabilt. Jeg kjøpte derfor stativet til Leuchturm og har siden ikke angret på dette, stativet er meget stabilt og enkelt å justere.
Andre som har erfaringer med slikt utstyr?
Takk for svar. Har du noe navn/typebetegnelse på det? Kan det være samme type som ligger på QXL:
http://www.qxl.no/pris/lyd-bilde-foto/kikkerter-teleskoper/mikrosko...
Nei det ser ikke ut til å være samme type. Det ser ut til at det er bedre spesifikasjoner på dette mikroskopet. Ser det har oppgitt 1000x førstørrelse, det er mye, da ser man langt inn i papirfibrene på frimerket. Det kommer dårlig frem om det er 0-1000x forstørrelse, eller om det er f.eks 200-1000x.
Mitt mikroskop har arbeidsområde 20x-400x forstørrelse og jeg har ikke savnet mulighet for mer forstørring, men det kan sikkert være kjekt å ha den opsjonen.
Jeg handlet på ebay.com, et raskt søk der gir mange treff, mitt ser slik ut:
http://www.ebay.com/itm/USB-500X-Magnifier-Digital-Microscope-Endos...
Takk skal du ha. Da har jeg bestilt på eBay.
Velkommen til
Frank E Ring
Registrer deg
eller logg inn
83 medlemmer
66 medlemmer
57 medlemmer
55 medlemmer
46 medlemmer
34 medlemmer
30 medlemmer
30 medlemmer