frimerker og postkort som kultur og hobby
Man kan virkelig miste matlysten av mindre - men "here we go again". Denne gang er det etterstempling (forfalskning!) av enhetsnumre fra Post i Butikk (PiB), og det i stor skala. Det dreier seg om brev adressert til Egmont Mortensens Forlag. Vedheftet er artikkelen min jeg hadde publisert i siste nummer (6/13) av Norsk Filatelistisk Tidsskrift.
PiB-brev adressert til Egmont Mortensen Forlag? Det finnes noen ekte, der enhetsnumret er overstemplet med Posten Norge-stemplet (dvs. bundet til forsendelsen). Men hvis ikke det er tilfellet - ja, da er de som etterstemplet (dvs. forfalsket) og regne.
I artikkelen skriver jeg at materialet ble destruert ved brenning. Så jeg tenkte jeg skulle dele den seansen med dere, her. Etter at jeg oversendte velvalgte 50 brev til Oslo Filatelistklubbs "falsifikatsamling", satte jeg fyr på de resterende ca. 500 forfalskede brev.
Først vises det som ble utvalgt for OFK - det er de 5 sammenbuntede brevene, samt de i plastposen:
Av den resterende bunken på ca. 500 etterstemplede PiB-brev bygges lag på lag til bålet :
Så fyrer vi opp:
Det måtte litt tennveske til, men etterhvert ble det fart over det:
Med disse 500 forfalskede brevene opp i røyk, blir vi iallefall kvitt irriterende framtidige "saftige auksjonsobjekt" som lurendreiere kan sno seg på.
Avslutningsvis, takk til Peer-Christian Aanensen, som med sin utrettelige innsats med NFT og norsk filateli generelt, holder liv i "Kampen mot forfalskningene".
Merker:
Dramatisk dokumentasjon av heroisk handling, men jeg blir nervøs av å se filateli & brann på samme bilde (selv med forfalskninger)! :-)
Godt jobba! Det manglet bare noen grillpølser innkjøpt på PiB ;)
Skulle vært interessant om andre som sitter på slike slenger seg med og lister opp sine enhetsnummer og datoer.
En samler jeg kjenner viste fram noen slike i vinter, og var egentlig RIMIlig fornøyd med sitt funn. Men han forsto raskt tegninga.
Slik jeg forstår situasjonen, basert på bulk fra Tubfrim, finnes det ca 1 ekte enhetsstemplet brev per 150.000 stk. En handler solgte et slikt på frimerkemesse en gang for 150,-. Vedkommende som ikke kjøpte det, syntes det ble for dyrt; men han kom tilbake en liten stund etterpå. Da var det allerede solgt, gitt.
Velkommen til
Frank E Ring
Registrer deg
eller logg inn
83 medlemmer
66 medlemmer
57 medlemmer
55 medlemmer
46 medlemmer
34 medlemmer
30 medlemmer
30 medlemmer