frimerker og postkort som kultur og hobby
Kjøpte en flott lot fra "nostalgy" på Ebay i forrige uke. Lot bestod av masse flotte merker, hovedsaklig merker fra krigen (landshjelp, solkors, V-merker). Deriblant kom jeg over dette merket som til synelatende ser ut for å være NK 272. Vannmerket er meget tydlig på merket.
Er dette et ekte merke? Noen som vet noe om attesten H.W som er stemplet nederst i hjørnet? (For øvrig betalte jeg $53 for hele lotten).
Merker:
Har du aldri bladd lenger ut i Norgeskatalogen™ enn til antikva-merkene?
Hva skal du eller jeg ta opp med Handlerforeningen?
Hva er for dumt? At Posten ugyldiggjorde V-merkene til frankering? Ikke mitt påfunn.
Her har man altså et virkelig spennende norsk samleområde: sen bruk av V-merker. Noe av det vanskeligste man kan samle på av norsk posthistorie. Der har du hvorfor — en ingrediens som tar frimerkesamling litt lenger enn fortrykksalbumet.
Her forresten fra en brevlott på neste Skanfil-auksjon:
"Har du aldri bladd lenger ut i Norgeskatalogen™ enn til antikva-merkene?"
Svaret er: JA
"Her har man altså et virkelig spennende norsk samleområde: sen bruk av V-merker. Noe av det vanskeligste man kan samle på av norsk posthistorie. Der har du hvorfor — en ingrediens som tar frimerkesamling litt lenger enn fortrykksalbumet"
SVAR: Det var da voldsomt til besserwisser-mentalitet jeg fikk i trynet her.
Ok, skal jeg kutte ut Centraltrykkeriet for din PLUTSELIGE overstrømmende interesse for krigsfilateli???
Du beveger deg innen filatelistiske spørsmål som en hjort i jakttida. Kan du ikke konse om et område som ligger deg nært i stedet for å fyke rundt i denne verden av frimerker og være "ekspert" på litt om alt?????
Vannmerket er meget synlig i SuperSafe. Men jeg våger ikke å legge den på scanneren. Hvordan scanner du inn merket hvor vannmerket viser?
Bra mobil med bra kamera? Digitalt SLR?
Hell skikkelig med væske i skåla, deaktiver blitz-funksjon, ha godt lys, så får du tatt riktig bra bilder av vannmerker.
Etter at du plukker opp merket igjen, og legger det til tørk med bildesiden ned, kan du helle SuperSafe'n tilbake på flaska. (Men vær kjapp: advarselen "Danger: Do not inhale" på etiketten er der neppe uten grunn.)
Yep, det er vel der det pleier å være.
Gikk det greit med kamera, synes du?
Har aldri tenkt på det før, men merkene var jo i salg i flere måneder og frankeringsgyldige i ennå noen år, så Posten hadde god anledning til å bruke dem. 50 øre T er vel vanligst å finne på pakker, eller flypost (fra junaiten)?
Har merket meg 50 øre V som oppfrankering på togene ut av landet på underfrankert utenlandspost; det tilsvarer jo T, bare i utgående retning når avsender var kjent.
Velkommen til
Frank E Ring
Registrer deg
eller logg inn
83 medlemmer
66 medlemmer
57 medlemmer
55 medlemmer
46 medlemmer
34 medlemmer
30 medlemmer
30 medlemmer