frimerker og postkort som kultur og hobby
Hvordan foregikk denne linjetaggingen. Vannrett, loddrett, en line av gangen, symaskinmetoden eller hur?
Merker:
Hva synes du selv det ser ut som? Illustrer gjerne med bilde.
For det første har jeg mistet skarpsynet, så jeg sliter litt når det gjelder å se ting. For det andre synes jeg å se visse forskjeller når det gjelder taggingen, men jeg skjønner ikke hva den går ut på. Enlighten me, plz. Hvordan kan man se av ett merke, Norgeskatalogen 2014 s. 104, hvordan arket er perforert?
Du ser det i første rekke (no pun intended ;) på hjørnetaggene, der linjetagging med ulik dimensjon vil føre til hull-kræsj i mange tilfeller. På f eks Australias KGV ½d blir det fort noen tusenlapper ekstra i valuering dersom merket er slik. På norske merker er det lite å hente, da, så vidt jeg husker i farten, ingen utgaver er både linje- og kamtagget.
For øvrig har NK en passasje eller to om forskjellen mellom linje- og kamtagging. Linjetagging er linje for linje, både horisontalt og vertikalt, med nålene langs en linjalformet perforator; kamtagging tagges med en perforator som har nålene samlet i form av en kam, og retningen er enten horisontal eller vertikal.
Jeg har ikke funnet noe om linjetagging i NK ut over at det er nevnt i tilknytning til NK 349. Norgeskatalogen omtaler perforering i tilknytning til norske trykkerier, og det eneste norske merke som er linjetagget, er Wings for Norway. Et merke som er trykt i Canada. Ellers er ordet tagging noe jeg alltid blir usikker av. Menes perforeringen eller resultatet av denne? Ellers skulle jeg gjerne sett en egen artikkel i Norgeskatalogen om de forskjellige perforeringsmetodene.
Velkommen til
Frank E Ring
Registrer deg
eller logg inn
83 medlemmer
66 medlemmer
57 medlemmer
55 medlemmer
46 medlemmer
34 medlemmer
30 medlemmer
30 medlemmer