frimerker og postkort som kultur og hobby
Denne historien startet med ca. 150 Nk 40 som tilsynelatende har fått ligget rolig en stund, og som det ikke er usannsynlig har en tilnærmet normalfordeling.
Jeg lette frem Nk og delte merkene i tre omtrent jevnstore hauger, men slik at fotnoten om renere trykk
bestemte på pl II siden sorteringen ble gjort på kveldstid med
kunstig lys. Ib ble de mest uklare av de blå.
Så begynte jakten på vannmerkene. Først i plate I der noen få hadde Vm 1 og ca 40 Vm 2. 12 fant jeg ikke vm på eller det er usikkert. Ib lot jeg ligge.
Så var det de prøyssiske sin tur. Vm 1 var der i alle 8 posisjoner og Vm 2 fantes i rikt monn. Også her
ble det en pen liten haug uten sikkert vannmerke. Nå var jeg rimelig
sikker på at dette var prima vare.
Til slutt kom de blå (II a) siden jeg trengte et vannmerkesett, og da begynte elendigheten. Også her
dukket det nemlig opp Vm 1 og da måtte noe ha gått galt.
Jeg la til side Norgeskatalogen og lette frem Håndboken fra 63 og leste teksten for dette merket.
I godt vårlig dagslys ble plate II sortert på nytt – og nå ble fordelingen helt annerledes; ca. 20
merker stod igjen som blå mens 80 lyste grønnlig. Jeg mener
fargeforskjellen er distinkt. De aller fleste vm 1 falt også på
plass, selv om et par liggende VM 1 er mistenkelig blå. (Dette tar
håndboken høyde for). Pl Ib ble med i denne andre sorteringen, men
de samme merkene lå igjen til slutt.
Så avslutningsvis var ca. 30% Pl I, 15% II a og 55 % II b. Dette er strekt avvikende fra fordelingen som
NK oppgir. (dersom den var korrekt burde vel Ia være lavest priset?)
Fordeling av vannmerkeposisjoner var noe overraskende; den vanskeligste av de NK-registrerte posisjonene var ikke på vannmerke 1.
Så blir da spørsmålene: Stemmer Håndboken eller Norgeskatalogen? Eller skal de tolkes til å
harmonere slik at Pl II sorteres etter klart/uklart trykk og
fargeavvik tilskrives tidens tann, bensin, lagring og hva som ellers
ivrige frimerkesamlere utsetter de søte små for?
PS Jeg ser at dersom noen har plukket ut de blå fra dette partiet så faller verdien av denne analysen betraktelig og blir tilnærmet verdiløs – men ikke merkene :-)
Merker:
Velkommen til
Frank E Ring
Registrer deg
eller logg inn
83 medlemmer
66 medlemmer
57 medlemmer
55 medlemmer
46 medlemmer
34 medlemmer
30 medlemmer