frimerker og postkort som kultur og hobby
Merker:
syns det generelt er lite salg av grovt centr på QXL... har merket meg at de selges påfallende lite...?
Bare vent og se, kommer fryktelig tilbake når jeg er ferdig med monteringen av min egen samling. :-)
Jeg har et par samt 2-3 enkelt merker, men har aldrig sett et ubrukt merke til salgs. Et av de veldig faa merker jeg mangler fremdeles i samlingen. Jeg har vaert paa jakt etter merket siden 1990.
Generelt merket er vanskelig aa finne brukt. Alle sammen jeg har sett er stemplet i Kristiania. Men de fleste 61x er ogsaa stemplet der.
Jepp,** er nok underpriset.
Har du et så legg det ut, så vil du nok oppdage at du får svinaktig godt betalt i forhold til katalogverdien
Jeg har tilgode å se ett på det åpne marked, og jeg har jaktet på merket noen år nå
Enig. Det er lettere å finne 64y. Men der har jeg i det minste en *. Selv brukte 61y er det mye vanskeligere å finne enn 64y, så prisingen (HK) 475 vs 1000 er nok ikke helt korrekt. Det merker man på auksjoner der disse merkene forefinnes. (Selvfølgelig avhengig av kvalitet!)
Et av hovedproblemene med frimerkekataloger, er jo troverdigheten til utgiverne. I land med mange kataloger, observeres tidvis store avvik. En handler og katalogutgiver jeg pratet med for noen år siden, forklarte at handlere som utgir kataloger kan henfalle til å underprise frimerker som de egentlig ønsker å kjøpe inn... på den måten får de tak i dem rimelig fra mindre innvidde potensielle selgere, og kan tjene desto mer på direkte henvendelser til kunder de vet er på desperat jakt etter samme frimerke.
Når det gjelder Handlerkatalogen i Norge, kan det sikkert skyldes at det har gått en del år siden nettopp dette frimerket ble omsatt -- slik at prisen ikke er oppdatert.
Hei
Jeg vet ikke om det spiller noen rolle, men jeg har 61 Iy stemplet Drammen 10 I 95. Har de andre nk 61 også, Stemplet Drammen
I tillegg til ovennevnte så har jeg Kristiansand, Flekkefjord og Fagernes herfra. Ble nok distribuert rundt om kring. Håndboken sier jo at man ikke vet hvor mange ark av totalt 20.000 som var på Bentse Bruk papir. Men sjeldne er de uten tvil!
På utstillingen i Fredrikstad nylig var det et ubrukt eksemplar av 61Y i en antikva-samling.
Jeg vet at den samleren brukte lang tid på å få tak i det merket. Han har heller ikke sett flere.
Så slik som flere er inne på; dersom en får tilbudt dette til katalogpris er det nok bare å kjøpe det.
Ubrukt 64Y er jo fremme rett som det er.
På siste Moldenhauer ble en meget godt premiert antikva-samling solgt. Objekt 163-165 er 61Y med blant annet 4-blokk, alle 4 vm.st. etc. Dog ingen ubrukte. Men at det er flere forskjellige stemplingssteder er kanskje av interesse.
Fikk den siste (alle 4) og var glad for det, da det var forskjellige stempler. Drammen og Ch(K)ristiania går igjen hele veien. For øvrig må det bemerkes at denne samlingen som fikk gull i Australia ikke gjør meg direkte imponert. Kjøpte flere av objektene og her var det flere feil (!).
Med tanke på fremtiden, hadde det vært fint om det ble litt mer spesifikk på hva som var feil. Det er umulig for oss andre å vurdere riktigheten i slike påstander hvis du ikke blir spesifikk.
Hvor mange objekter kjøpte du, og hvor mange var feil? Og hva var feilene?
Bl. a. obj 131, galt typing og vm.st. Dessuten roter jeg litt med hovedkatalogen og hva jeg kjøpte derfra, beklager! Kun den ene lot'en.
Velkommen til
Frank E Ring
Registrer deg
eller logg inn
83 medlemmer
66 medlemmer
57 medlemmer
55 medlemmer
46 medlemmer
34 medlemmer
30 medlemmer
30 medlemmer