frimerker og postkort som kultur og hobby
Skal dette frimerket ha en LYS RANDSONE til høyre og oppe til høyre? Eller snakker vi om «tilfeldig trykkfeil» eller «repeterende variant»? Jeg har sendt samme spørsmål til Posten's Frimerketjeneste. Mvh. Morten Ingvaldsen, Sandvika. (Jeg kjøpte bare 1 frimerke og sjekket ikke de andre på rullen..jeg oppdaget det først da jeg var kommet hjem...for meg ser det ut som manglende trykk da overflaten er fullstendig fri for defekter).
Merker:
SLIK skal frimerket NK1976 se ut iflg. POSTEN (jeg har fått foreløpig svar). Mvh. Morten Ingvaldsen.
Hei, ikke noe variant. Du har (uheldigvis) fått første merket på rullen. Det første merket har limspor - som du har avbildet - etter feste-etiketten som tas av når rullen åpnes for bruk. Etter hva jeg erindrer, har alle første merker fra alle ruller slike skyggespor etter feste-etiketten...
Jeg er i dialog med Posten (og trykkeriet i Nederland) om denne saken. Dette er ikke lim-spor, men ett "fenomen" som opptrer på merke nr.4 i rullen, mest sannsynlig som følge av BARCODE-etiketten (med POST-IT lim) som holder rullen i sammen. Det som er rart er at OVERFLATEN på frimerket er HELT perfekt og ikke har limrester eller andre skader, så derfor undersøker trykkeriet nå HVORFOR selve trykket (fargene) kan bli affisert av BARCODE-etiketten. Fortsettelse følger.... (Siden dette er i selve trykket og det er repeterbar variant (merke nr.4), vil jeg forsøke å få denne "varianten" listet i neste NK). Mvh. Morten Ingvaldsen.
Velkommen til
Frank E Ring
Registrer deg
eller logg inn
83 medlemmer
66 medlemmer
57 medlemmer
55 medlemmer
46 medlemmer
34 medlemmer
30 medlemmer
30 medlemmer