frimerker og postkort som kultur og hobby
Har gjennomgått en hel haug NK8. Sitter igjen med 6 merker som jeg syns skiller seg kraftig ut. Ser Norgeskatalogen omtaler retusj som varianter av de forskjellige typene. Hva er retusj? Er det dette som er retusj? Altså nettlinjer overalt... (se bilder)
Takk!
Merker:
Anbefaler deg å lese håndboken del 1 fra 1963. Side 148 til side 160,
med bilder av hva som er retusj :-)
Ja hadde jeg visst hvilken håndbok du snakker om. :)
Det er iallefall en bok ikke jeg har.
Ellers takk!
Er til salgs hos Skanfil, rundt 200 kr stykket i 3 bind. Kun bind en og to som er viktig :-)
Håndbok om Norges frimerker. Bind 3 er om norsk filatelistika som f.eks bouvet-øya og 3 rings nr. stempel.
Søk på håndbok hos Skanfil
Hei Arild,
Nettlinjene på merkene dine fortsetter ut i rammen og dette er ganske normalt på plate I. De er altså ikke retusjert.
For plate II sitt vedkommende så er vel disse linjene stort sett fjernet ( Da er vel mange av merkene uten slike linjer retusjert?)
Slik jeg forstår det så er det ellers hovedsakelig feil eller skader som blir retusjert. Ser at et av merkene virker litt unormalt oppe i høyre hjørne, men har ikke sjekket om dette er en retusj. (Jeg har Håndboken og kan godt sjekke dersom du vil :-))
Retusj(ering) er et gammelt begrep, det å tegne opp/endre i stedet for å omgravere originalen - om jeg ikke har følgt altfor dårlig med i timene...:-)
Den Gamle Håndbok av 1963 samt "oppfølgeren" av 1969 er anbefalt lesnad, men/og har kommet mye god, og til dels korrigerende filatelistisk litteratur etter den tid! Jeg er ikke oppdatert på alt, og det tror jeg ikke så mange andre er heller: Vi bør kanskje ta oss ett skippertak "en viss plass" for å oppdatere oss om det vi holder på med!
Velkommen til
Frank E Ring
Registrer deg
eller logg inn
83 medlemmer
66 medlemmer
57 medlemmer
55 medlemmer
46 medlemmer
34 medlemmer
30 medlemmer
30 medlemmer