frimerker og postkort som kultur og hobby
Hei
Fikk nyhetsbrev fra postensfrimerke tjeneste. http://www.posten.no/produkter-og-tjenester/frimerker-til-samling/n...
Er det noen som har pleid å benytte seg av dette? Jeg er helt blank når det gjelder dette. Er det enkelte frimerker det hadde vært "artigere" å fått dette stemplet på en andre?
Merker:
Det kommer an på hvorfor du vil skaffe deg eller samle på et slikt særstempel. En hjemstedsamler, med andre ord en som bare er interessert i dette stempelet fordi vedkommende samler dette geografiske området, er først og fremst opptatt av et tydelig stempel på en konvolutt som også skal ha et stempel ved siden av frimerket. Det samme med en som vil ha stempelet i en motivsamling. En av de gamle guruene innen motivfilateli, sa forresten til meg en gang på 80-tallet, at han unngikk merker med tilknytning til motivstempelet, merker med samme motiv. Dermed kunne han ha, uten duplisering, vise både konvolutten og postfriske merker på albumsiden i sitt eksponat. Kanskje vurderingen har endret seg i dag, jeg har ikke klart å følge med på trendene innen motivfilateli? I en type "åpen klasse"-samling kan du sikkert tillate deg litt mer, der 50 % skal/kan være ikke-filatelistisk materiale. Da er det kreativiteten som gjelder!
Jeg tviler litt på at det vil være vellykket med luksus-stemplede løse/avvaskede frimerker når det er brukt et særstempel, uansett hvilket merke som er brukt, men jeg har sett eksempel på slike merker med høye priser også. Men her er kanskje meningene delte?
På 1970- og 1980-tallet var det mange som samlet og abonnerte på ALT av særstempler, og det er forholdsvis lett å skaffe seg slikt materiale fra denne perioden. Fra 1990-tallet dabbet dette av, og mange særstempler fra denne perioden er rett å slett vanskelige å skaffe seg i ettertid. Uten at dette alltid speiler prisene når de en sjelden gang bys fram på QXL.
Velkommen til
Frank E Ring
Registrer deg
eller logg inn
83 medlemmer
66 medlemmer
57 medlemmer
55 medlemmer
46 medlemmer
34 medlemmer
30 medlemmer
30 medlemmer