frimerker og postkort som kultur og hobby
Finnes det noen oversikt over norske portotakster gjennom tidene? Jeg ser jo av kortene mine at det ganske lenge var dyrere å sende utenfor fylket (?) enn innen fylket f.eks. Om det fantes en slik oversikt ville det jo lette aldersbestemmelse av kort der poststemplet er uleselig og kortet ikke er datert, men frimerket intakt.
Merker:
Portotakstene finnes i alle "nyere" utgaver av Norgeskatalogen, de er også utgitt i bokform - se www.filatelist.no
Det er store tidssprang innen samme portotakst samt muligheter (på PK som alt annet) for feilfrankering men kan sikkert og sammenlignet med kortets tidstype være god dateringshjelp. Ellers så er lokalporto unntaket og ikke regelen, men til gjengjeld et ganske stort unntak, gjeldende fra 1877-1917 deretter opphørt til gjeninnført 1919 og opphevet 1921, og atter en gang innført 1927 til endelig opphevelse 1949 (unntatt for BK der lok.porto ble opphevet i 1946). Har ikke tatt med eksakt dato for endringer her, de finner du i over nevnte oppslagsverk. Lykke til med dateringen!
Ah! Norgeskatalogen! At jeg ikke tenkte på den!!! Takk og takk og takk!
Er det noen som vet hvor man finner portotakster før 1877?
Sakset fra Wikipedia:
Norges første frimerke ble utgitt den 1. januar 1855. Samtidig ble det innført 4 skillings enhetsporto innenfor Norges grenser. Motivet var Norges riksvåpen uten landets navn, og var tegnet av Nils Andreas Harbou Zarbell. Utagget. Opplag 2 018 200. Ark a 200 (oppdelt i 4 felt a 50). Vannmerke: løve med Olavsbile.
Kanskje denne enhetsportoen varte frem til 1877?
Ikke helt korrekt. Portoen for enkeltvektig forutbetalt brev (15 gram) innenlands gikk ned fra 4 til 3 skilling fra 1.1.1872.
Velkommen til
Frank E Ring
Registrer deg
eller logg inn
83 medlemmer
66 medlemmer
57 medlemmer
55 medlemmer
46 medlemmer
34 medlemmer
30 medlemmer
30 medlemmer