frimerker og postkort som kultur og hobby
Merker:
Hei,
Paquebot betyr at brevet er innlevert fra et skip, M/V "MARIE TH" som enten er dansk eller som er chartret(innleid) av et dansk rederi. Dette skipet har på sin fart fått innlevert et brev til styrmannen/purseren fra en av sine passasjerer eller på annen måte fått om bord. Brevet er innlevert til første ankommet havn i utlandet som tilfeldigvis var i Norge. Dette er/var i tråd med internasjonale postregler som ble innført på 1890-tallet, og er lovlig benyttet siden da. Bestemmelsen sier at det kan brukes "flaggstaten"s frimerker dersom brevet/kortet er postlagt i internasjonalt farvann. Portoen kan tillates å være lokal dersom sendingen skal tilbake til "moderlandet." Hvis ikke skal det påsettes frimerker som til utlandet for øvrig. Dette brevet som var trykksak er altså, dersom det er korrekt påsatte frimerker, porto fra Danmark til Storbritannia. Hvordan er så brevet stemplet i Fauske? Fauske er ikke en typisk internasjonal havn, men det kan jo være at skipet har lastet stein(marmor?). Mer sannsynlig er nok at skipet har vært innom Salten Verk i Sørfold nord for Fauske og postlagt/levert brevet der til nærmere befordring, og altså sendt til Fauske postkontor. Om brevet er stemplet Paquebot i Fauske er (foreløpig) ukjent for meg. Det er faktisk nå etablert en gruppe i løs regi av Norsk Skipsposthistorisk Forening som skal ajourføre bruken av Paquebot-stempler i Norge. Det har blitt ganske mange slike i løpet av vel 100 års bruk. Vi er nå fire personer som er kjente samlere av slike brev i Norge. Er det flere? Meld interessen til meg, finn@fishmail.no. Storsamlere av Paquebotbrev er vesentlig amerikanere og briter. Selv har jeg hatt kontakt med Mr. Murphy som brevet er adressert til.
Takk til Finn H.Eriksen for utfyllende svar med mange facts.
Jeg samler mest på lokale objekter knyttet til mitt hjemsted og da dette brevet dukket opp på en auksjon slo jeg til. Artig og dekorativt brev.
Velkommen til
Frank E Ring
Registrer deg
eller logg inn
83 medlemmer
66 medlemmer
57 medlemmer
55 medlemmer
46 medlemmer
34 medlemmer
30 medlemmer
30 medlemmer