Det er ikke ofte en finner rekommenderte sendinger ekspedert av reisende postkontorer. Finnes det noen oversikt over hvilke kontor som hadde rek-lapper og/eller rek-stempler?
Om så ikke finnes, foreslår jeg at vi begynner å lage en liste her på Frank E Ring. Skipspostsamlere og jernbane-samlere må da ha mye å bidra med i den retning. Så kan vi sende lista til NFT når vi mener den er komplett. Høres det ut som en god idé?
Ja, eller kanskje dit den egentlig hører hjemme - I POSTLUGAREN medlemsbaldet for Norsk Skipsposthistorisk Forening.
Jeg kjenner heller ikke til at det eksisterer noen oversikt over hvem som fikk REK-etiketter/stempler, men vil faktisk tro at alle reisende postekspedisjoner hadde REK-etiketter!
Har en følelse av at det finnes langt flere slike fra skip enn fra tog, men det kan selvsagt være fordi jeg opp gjennom årene har vært mer inntressert i skipspost enn i togpost.
Skal seg om jeg ikke kan få scannet inn de brevene jeg har liggende en av dagene.
Her kommer noen brev der jeg hadde scann liggende på PC`en. (Alle kan forøvrig finnes på Geir & Jørgens Frimerkeside - http://frimerker.bizland.com/ - og selges derfra.)
Verdibrev SØR-HELGELAND A
Verdibrev SENJA-TROMSØ C
Verdibrev TRONDHEIM-KIKENES U
REK-brev RYFYLKE POSTEXP. B
REK-brev INDRE NORDHORDLAND L
REK-brev SALTENS POSTEKSP. B
REK-brev TRONDHEIM-KIRKENES B
REK-brev TRONDHEIM-KIRKENES T
REK-brev TRONDHEIM-KIRKENES V
(Ser at bildene kommer i motsatt rekkefølge i forhold til teksten, men det finner dere ut av)
Er litt skuffet over at ingen andre gidder å legge ut/ dele sine objekter med andre, men slik er det vel gjerne! Det er morsomt å se hva andre har, men ikke fullt så moro å fortelle hva en selv har! Eller tar jeg feil her? Vet jo at en god del av medlemmene her inne sitter inne med mange flotte objekter både fra skip og jernbane. Hvem er den første som er villig til å vise frem litt av det de besitter? (Om ingen gjør det frivillig så vil dere vil utfordret direkte om en stund).
Foreløpig skal jeg nøye meg med å vise frem noen flere objekter selv.
Utvilsomt flyter det ikke rundt for mye objekter av denne typen, dels fordi det ikke var altfor vanlig å rusle rundt på båter med rek-brevene sine, dels fordi samlere av båt- og togpost har vanskelig for å la et objekt gå fra seg, åkke som man har makent eller ei liggende i heimen. Da er det nok vanligere å få tak i rek-post som har ankommet landet eller reist utenlands med båt- eller togstempel bakpå ifm postbehandling om bord. Mye fordi det er vanligere, men også fordi båt-, tog- og hjemstedssamlere gjennom tidene har vurdert dem som mindre gilde.
Her har jeg et brev fra Russland som har ankommet Norge med båt, først stemplet på turen fra Bergen til Kristiania, men samme dag videresendt med tog sørøstover, for deretter å bli returnert til Kristiania og utlevert i Homansbyen noen dager senere.
Slike brev er morsomme. Jeg har et som ble sendt fra Moskva til Stockholm med tog (?), videre med tog over Kongsvinger til Bergen, og derfra med båten til Newcastle og nedover til Nottingham. Kan noen tyde den russiske teksten på brevet og seglene?
Det er jo en perle fra 1. verdenskrig! Mon tro hvordan den krysset inn i Sverige først? Hvis den ikke gikk direkte med båt til Stockholm, vil jeg tro at den gikk over Torneå/Haparanda. Et år bygde de en luftbro for å sende all transitposten over den gjenfrosne elva. Skal se etter hvilket år det var.
Logoen oversatt:
Mikhail Ivanovich Babarin
Moscow
str. Nikolskay
Nikolskie radi (dette er navnet på selve bygningen)
tel. N49-51
med blå skrift fra skrivemaskin:
"Valuable, closed envelope. Value of the documents for insurance: 3750 rubles"
"To: M. Jacoby and Co., Nottingham"
(som er gjentatt med svart skjonnskrift like under)
De fire store seglene på baksiden sier (utydelig)
"Checked by military censur"
Ett av de andre mindre seglene sier noe som
"... of M.I.Babarin" (med andre ord, avsenderens private segl)
3750 rubler var jo en enorm formue i 1916!! Slik sett må dette vel vaere sjeldent?
Tusen takk til deg (og dine russiske forbindelser)! Jeg har ingen aning om verdien av dette objektet, fant det i en handlers "cheap box" her i England for ganske mange år siden.
Her er litt mer "agurkinfo" - fra en (i Russland) som studerte russisk historie:
Gjennomsnittlig månedslønn i 1916 var ca. 50 rubler. Ergo tilsvarer beløpet forsendelsen var forsikret for (3750 rubler) nesten 6,5 årslønner - ikke uanseelig...
Nikolskie radie var et større "shoppingkompleks", rett overfor (vis-a-vis) Kremlin på den Røde Plass. I dag kalles det samme komplekset for "Gum". Trolig var Babarin eieren av hele komplekset, men dette kan ikke bekreftes med sikkerhet.
Marius nevnte at Jacoby & Co. i Nottingham drev med silkehandel - mer eksakt, "lace" - hva heter dette på norsk - (silke?)blonder? Fra beløpets størrelse er det rimelig å anta at forsendelsen omhandler kjøp&salg av "lace" i Russland.