frimerker og postkort som kultur og hobby
Jeg har den siste tiden blitt mer obs på det spennende med å skille papirtyper fra hverandre. Nå sitter jeg med masse NK 1166 på klipp og forsøker å skille disse. Det går jo greit å finne NK 1166y siden disse ikke har fosfor. Når det gjelder x1 og x2 trodde jeg at jeg hadde funnet to stykker som var gulere i UV-lys enn de andre (og dermed var x2), men når jeg ser på andre merker med Hs5-papir ser jeg at disse også kan være nokså gule. Er det store forskjeller på "årganger" av disse papirtypene? Skulle det være lett å skille disse fra hverandre? Har jeg for dårlig UV-lampe; det er en pære kjøpt på Clas Ohlson, egentlig en slags "black-light"-pære tror jeg. Noen svar eller tips?
Merker:
Sammenlign med NK 1040 og NK 1041 som også er trykket på Hs5-G.
Disse må også sammenlignes på klipp siden optisk hvitt i brevpapiret lager all disse "gule" etter
vasking.
Hei og takk for tipset!
Jeg fant et par klipp med disse (NK 1040 og NK 1041) og sammenlignet; og jo, det ser ut til at jeg fant et par klipp med NK 1166 x2. Men, det ser for meg ut til at gulheten på NK 1040/1041 også varierer noe. Er dette som forventet?
Det er fargen på trykket som lurer deg NK 1042 er og trykt på samme papir Hs5-G
Velkommen til
Frank E Ring
Registrer deg
eller logg inn
83 medlemmer
66 medlemmer
57 medlemmer
55 medlemmer
46 medlemmer
34 medlemmer
30 medlemmer