frimerker og postkort som kultur og hobby
Merker:
Hej Øistein Bøe
Jeg har nogen gange set på dit brev som jeg synes er interessant.
Neufrahrwasser ligger som du skriver i Danzig området, men var dengang underlagt Preußen.
Porto: Det blå 3 tal er portoen fra Neufahrwasser til Hamburg det er 3 Silbergroschen for brev indtil 1 lot (ca.15 gram) sendt i en afstand over 20 preussiske mil (á 7,5km). Dette blev i Hamburg omregnet til 4 hamburgske Schilling Courant det røde 4 tal.
Brevet er overgivet til det danske postkontor i Hamburg se stemplet KDOPA Hamburg 2.9. (Kongelig Dansk Over Post Amt Hamburg). Påtegningen Hburg 2/9 må være påført i Hamburg, samme dato som det danske stempel.
Brevet kan som du skriver gået med dampskib fra Hamburg til Bergen, men jeg tror det er gået gennen Danmark til Fredeikshavn og derefter med skib til Norge, dette pga. det danske stempel og ankomststemplet i Bergen den 8.9.1857.
Bagsiden: Det "L" der er skrevet tror jeg et et 2 tal, som er kartenummeret. 24 er den porto i norske skilling og 2 tallet er 2 skilling for udbringning i Bergen.
Det er ikke altid let at finde ud af portoen i 1800,tallet pga. de mange forskellige pengesystemer og at hver postområde skulle have sin del portoen.
Jeg håber det har hjulpet dig lidt.
Med venlig hilsen
Jørgen
Hei, takk for svar. Siden verden har gått framover siden 2009, er dette min egen portoanalyse, basert på div. kilder, ser jo ut til å samvare med ditt innspill:
Portoanalyse
Preussen 3 pfennig = 13 danske sk. 8 skp
Hamburg 13 lybske sk. = 13 danske sk. 8 skp
Norge fra utlandet 6 skp
Bærepenge eller ekspedisjonsgebyr 2 skp
Total 24 skp
sk: Skilling
skp: Skilling speciedaler
Hej igen
Det ser ud til at vi er kommet til samme resultat.
Dog må jeg sige at det er ikke Pfennig men Silbergroschen. Møntfoden var 1 Thaler = 30 Silbergroschen = 360 Pfennige.
Jørgen
Takk skal du ha - det skal jeg rette opp hos meg !
Var det 3 takstsoner i de tyske stater på denne tiden? Hvilken sone var i så fall Danzig?
Hej
I Preußen var der tre zoner fra 1.1.1850. Zone 1 indtil 10 mil, Zone 2 fra 10 til 20 mil og Zone 3 over 20 mil.
Danzig lå ikke i nogen zone, det var fra afsender byen at afstanden blev udregnet. Jeg mener at denne afstandsinddeling var gældende til 31.12.1867.
Jørgen
Velkommen til
Frank E Ring
Registrer deg
eller logg inn
83 medlemmer
66 medlemmer
57 medlemmer
55 medlemmer
46 medlemmer
34 medlemmer
30 medlemmer