frimerker og postkort som kultur og hobby
Hei alle frimerkevenner !
Kan noen si hva sjeldenhetsgraderingen for Stamsund (Nordland) er på NK11-15 serien ?
Mer konkret på NK 13.
Hvis det er noen som også har en overgangsliste mellom det gamle og det nye graderingssystemet dere kan scanne og sende meg på espen@novaconsult.no blir det veldig godt mottatt :-)
Hilsen Espen
Merker:
Norgeskatalogen Postal (samt tidligere utgaver av Norgeskatalogen) angir IKKE gradering for Våpen 1867-utgaven (NK 11-15). Det er bare for 4-skillingsvaløren (NK 14) det angis sjeldenhetsgraderinger. For andre valører kan forekomsten (sjeldenheten) være større eller mindre. Her er det ikke noe standardsvar.
Når det gjelder den nye graderingsskalaen i forhold til den gamle, henvises til side 6 i Norgeskatalogen Postal.
Hei Peer-Christian, takk for svar.
Regnet med at det var bare NK14 som har sjeldenhetsgradering ja. Kan du slå opp og se hva katalogen sier om Stamsund på denne for meg, gjerne både i henhold til ny og gammel skala.
Norgeskatalogen Postal har jeg vært på jakt etter lenge, men er visst utsolgt og kommer ikke nytt opplag før i 2014.
Hvis det ikke er for mye bryderi takker jeg på forhånd om noen kan sende en scan av side 6 i Postal til meg på mail.
Takk skal du ha så lenge ! :-)
Hilsen Espen Thuve
Hvis jeg ikke tar feil kan du ennå kjøpe postal hos Brunsæl frimerker
Takk for tipset Carl Gøran.
Har sendt en mail dit nå for å høre.
Har en liste over NK4 sjeldenhetsgraderinger (i.h.h.t. den gamle rangeringen). Ser at at Stamsund står som 4R på dette merket. Så blir mer og mer overbevist om at på NK 13 må det være relativt uvanlig. Noen som kan sjekke på NK14 - vil jo gi en viss pekepinn ? Ser på nettet at det bare bor 1.050 personer i Stamsund i dag, så ca. 1870 kan det ikke ha vært verdens navle akkurat :-) Dessuten er jo NK13 mer uvanlig enn NK14.....
Hilsen Espen
Hei og hmmm
...er det i det hele tatt Stamsund på stemplet? I flg folketelling hadde da gården Stamsund i 1875 hele 39 innbyggere, og om det senere ble et av de mest kjente fiskevær tviler jeg på at det var poståpneri der i 1872 ut fra de betingelser. Eller tar jeg feil? Er det flere steder i landet som har navnet Stamsund?
Poststedsdatabasen kunne ha avklart det, men enten er det noe feil der eller så håndterer den ikke IE 10......
Joda, min feil, Stamsund, poståpneri opprettet i 1855 under fisketiden/Lofotfisket såklart og etterhvert hele året ............
Fikk det fram såsnart jeg ble kvitt IE 10.........
....39 faste innbyggere og hele 4 husstander i 1875, 3 år etter at merket er stemplet- men eget postkontor skulle de jaggu ha ! :-)
Er det noen andre som har andre skillingsmerker med samme stempel - legg ut bilder !
Hei Erling, takk for utfyllende info :-)
Kan opplyse om at Brunsæl og Stein Kristiansen også er utsolgt på NK Postal for de som måtte lure på det....
Velkommen til
Frank E Ring
Registrer deg
eller logg inn
83 medlemmer
66 medlemmer
57 medlemmer
55 medlemmer
46 medlemmer
34 medlemmer
30 medlemmer
30 medlemmer