frimerker og postkort som kultur og hobby
Merker:
Signet????
Antakelig er det det. Men jeg trodde helst signetstempler ble benyttet av firma, event. skip ? Kan det ha vært et firma som hette KIRKEBØ ? Offisielt stempel for Kirkebø var vel det en-ringsstempel som står oppført i NK med 2R ?
Her er det nok andre som vet svaret, men ser av noen kopier bl.a. vedr Granvollen at når de endret navn fra Granvolden til Granvollen står det i kopiboka at nytt datostempel og signet oversendes. Det gamle datostempel og signet bes returnert. Vedkommende som har stemplet merket har nok tatt feil stempel og brukt signetstemplet.
Slik bruk av signetstempel er vel ikke så vanlig å se skulle jeg tro???
For meg ser det ut som en signet, og sannsynligvis poståpneriets signet som de benyttet til å forsegle brev med. Jeg leser avstemplingen til å ha teksten "KIRKEBØ POST-ÅBNERI".
Hvorfor signeten er benyttet til annulering blir litt kvalifisert gjetting og litt fantasi. Mitt råtips er at det ordinære datostemplet har vært inne til reparasjon, og signeten har vært benyttet til annulering av frimerker i mangel av noe bedre. Poståpneren kan også ha vært av den kreative typen og benyttet signeten på travle dager da poststemplet på mystisk vis ikke lå på sin vante plass...eller at kona måtte steppe inn som poståpner da gubben lå syk, og stemplet frimerkene med det første og beste hun fant :) :)
Sannheten ligger nok innenfor det dere nevner. Takk for hjelpen !
Fint merke! Signetstempler er mer sjeldne enn samlere flest er klar over.
Men 1 ting å terpe på: når du laster opp bilde, så klikk heller bilde-ikonet i raden like over tekstboksen, istedenfor å "legge ved fil", så får alle se bildet straks (uten å måtte klikke på linken først. Jeg nevner bare dette siden vi som frimerkesamlere er litt mer fokusert på det synlige enn folk flest -- og mange av oss leser Frank E Ring på mobilen ;)
Velkommen til
Frank E Ring
Registrer deg
eller logg inn
83 medlemmer
66 medlemmer
57 medlemmer
55 medlemmer
46 medlemmer
34 medlemmer
30 medlemmer
30 medlemmer