Etter å ha tenkt at dette kunne være kjekt å ha en lang stund, har jeg endelig gått til innkjøp av et Lindner USB mikroskop, til drøye tusenlappen over disk i Norge. Lindner fordi jeg antar at det selges med tanke om at det da primært skal brukes til samleobjekter. Disse USB mikroskopene selges overalt på nettet, og det jeg primært kikket etter var oppløsning, og at det har en stor "range" i forstørrelsen, at det skulle være enkelt å bruke, samt mulighet til å ta bilder. Jeg tipper det er flere som ønsker seg noe slikt av nissen i år så derfor skriver jeg noen linjer om erfaringene mine så langt.
Lindner sitt mikroskop kan forstørre 20x til 200x, Det er enkelt å installere og enkelt å bruke. Det er innebygget lys som man kan stille styrken på, om man tar snapshot kan man gjøre det via softwaren som følger med, eller man kan trykke på en knapp på mikroskopet. oppløsningen er 2.0 mega pixel og bildene blir best om man tar de via softwaren som følger med fordi det er vanskelig å trykke på knappen på mikroskopet uten å bevege det. Det er også mulighet til å ta video/film uten at jeg helt kan se bruksverdien av det enda.
Mikroskopet justerer farge og lys selv etter omgivelsene og det kan av og til gi bilder som viser feil farge. Poenget mitt med å kjøpe det var mer å se detaljer uten å måtte skanne eller sitte med luper, og slik sett er det greit.
Man må fokusere manuelt, noe som kanskje er litt tungvindt. Stativet man fester det i er kanskje for lett og kan bevege seg litt spesielt dersom USB kabelen ikke henger helt løs og ledig.
Har brukt mikroskopet foreløpig til å type opp gamle norske frimerker og det er perfekt til dette, bortsett i fra at man må flytte det hele tiden. Alternativt må man flytte ett og ett frimerke til mikroskopet. Jeg har satt det i stativet med litt avstand til objektet for ikke å få alt for mye forstørrelse og flytter det fra merke til merke. om man skråstiller mikroskopet litt kan man fint bruke det på innstikkskort med plast over frimerkene uten å få refleksjoner fra plasten.
Softwaren som følger med er kanskje i enkleste laget, få redigeringsmuligheter og det har noen idiotiske begrensninger. Man kan sette oppløsningen i et utall ulike oppsett noe som kan være praktisk, slik sett har man en ekstra forstørrelse/forminskelse alt ettersom hvilken size man viser bildene i. Bildene lagres også i den størrelsen man viser live på skjermen...
Kort fortalt så åpnet det seg en ny verden. Det dukket opp stempler jeg ikke har klart å tyde tidligere og jeg typet opp 100+ stk NK8 uten noen tvilstilfeller. Vedlagt egne bilder med forskjellig forstørrelse av det samme merket.
Merk deg at når mikroskopet er litt skrått mot objektet blir ikke hele objektet skarpt. Skal hele objektet bli skarpt må mikroskopet peke rett ned på objektet.
Er man stø på labben kan man helt håndholde mikroskopet, men for meg fungerer det kun med lite forstørrelse om jeg skal kunne få skarpe bilder og er da avhengig av støtte for hånden som holder mikroskopet.
Alt i alt et must for meg allerede etter bare noen dager med bruk. Og mer enn forventet egentlig med tanke på hva dette kostet.
Mvh