frimerker og postkort som kultur og hobby
Merker:
Vell, hvis du scanner et ark med 50 frimerker på, tror jeg du har spart inn en del tid i forhold til et slikt lite film lupe kamera.
Faktisk så vil jo dette også være bra til og undersøke falske stempler.
Hei tidno. Kan du si litt mer om fokusering på dette dig.microskopet? Jeg kjøpte noe liknende og det ser ganske bra ut. Men med fleksibel arm og svært følsom fokusering ser jeg at jeg må teste dette bedre før jeg er sikker på om det er ok nok.
Hei Jarl. Opplever spesielt når man forstørrer mye at man må være stø på labben og det gir ikke hele bildet skarpt (dårlig dybdeskarphet) om man ikke har mikroskopet 90 grader mot objektet man skal studere/ta bilde av. Dette mikroskopet som jeg bruker har et stort hjul som man skrur på for å fokusere. Dvs det man gjør er å flytte linsen nærmere eller lenger unna objektet. Jeg har funnet ut at å ta bilder med knappen på mikroskopet er tilnærmet umulig da man ikke klarer å trykke uten å miste fokus, så bruker tastaturet isteden da man også kan ta bilde med et tastetrykk via softwaren som fulgte med.
Jeg opplever egentlig ikke at det er noe problem å justere skarpt, og sjekker man f.eks merker som står i innstikksbøker kan man stramme til armen skikkelig, stille skarpt og flytte mikroskopet fra merke til merke uten at det blir uskarpt...
Hei Jarl og Arild
En av årsakene til at jeg ikke kjøpte et billig alternativ er at jeg skulle bruke det spesifikt til frimerker. Jeg tror da at det som selges fra Lindner beregnet brukt til frimerker og mynter er bedre tilpasset dette en de billige alternativene man får kjøpt.
Det som hadde vært interessant var selvsagt å prøve også ett av de andre alternativene for å teste de opp mot hverandre, men jeg ser ingen grunn til å kjøpe ett til selv...
Ellers finnes det flere ulike utgaver. Det som Stanley Gibbons selger tror jeg kanskje er enda enklere å bruke, det ser f.eks ut til å ha autofokus, noe jeg savner...
Jeg har et slikt fra Stanley Gibbons, og det er helt idiotsikkert og koster ca 500 penger
Et som er litt større og står på stativ med oppløsningene 10X 60X og 200X er Digital Blue også for usb Med dette kan man velge under og overlys etter som hva man skal se etter. Pris ca 800 og helt utmerket til sjekking av platefeil gummiering overtrykk papir rep osv. Dette er også 100% idiotsikkert da det er beregnet på barn fra 5 år og oppover
Men til vanlig bruk bruker jeg helst det fra Stanley Gibbons
Nå begynner dette å likne noe! Jeg så på reklamevideoen fra SG og fikk tipset om å la "mikroskopet" hvile på arket/objektet. Da kan jeg bruke fast fokus på den avstanden - med rimelig stor forstørrelse - og stabilt feste. Da tror jeg jammen mitt også kan brukes. Se vedlagt bilde.
Her er lenke til den jeg kjøpte på Ebay: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rt=nc&nma=tru...
Det er denne jeg har kjøpt og kastet. Det ble så dårlig kvalitet at jeg ble bare irritert av å bruke det.
digital microscop fra Deal exstreme.
Velkommen til
Frank E Ring
Registrer deg
eller logg inn
83 medlemmer
66 medlemmer
57 medlemmer
55 medlemmer
46 medlemmer
34 medlemmer
30 medlemmer