frimerker og postkort som kultur og hobby
Hei.
Prøver av og til å rydde litt ( enkelte regnværsdager bør jo kunne brukes til slikt ) i esker og poser. Og så finner jeg denne. ( De to posthornmerkene er plassert der for å gi inntrykk av størrelsen )
Når jeg sammenligner med Damsleths legionmerke, NK 259, er det mange likhetspunkter. Kan dette være et utkast ? Det relativt store papistykket har lim på baksiden, så slik kan en også tenke i retning en Cinderella. Men teksten Post Norge gir inntrykk av at den kunne brukes som frankering.
Her trenger jeg hjelp.
(Se vedheftet bilde for fullformat.)
Merker:
Dette merket er trykt i boktrykk i et "miniark" som målte litt over 10 cm x 9 cm.
Det har vore solgt som essay eller utkast til den norske legion-merket på fleire større auksjonar i Norge.
Om utkastet er laga av Damsleth veit eg ikkje, men eg synest ikkje at utforminga ikkje liknar hans arbeider.
Hei og takk for svar.
Jeg har brukt dagen og funnet frem til Per W. Schulzes flotte side om Damsleth (http://www.damsleth.info/) der jeg finner dette trykket.
Ellers er jo motivet i dette trykket nesten identisk med NK 259 så jeg står fast ved at dette må være Damsleth.
At et utkast har lim på baksiden forundrer meg, det må jo ha vært tenkt til å bli limt opp ett eller annet sted.
I Bjarne Fjelds bok "Post under tysk okkupasjon av Norge 1940-45" (utgitt i 1971) er det innlimt en fotografisk farge-reproduksjon av Harald Damsleths første utkast til Legionmerke. Der står også forklaringen.
Etter som jeg forstår, så har det de siste årene blitt produsert "nytrykk" (les forfalskninger" av dette utkastet. Om ditt merke er et ekte forslag eller en reproduksjon, er vanskelig å si ut fra et bilde.
Velkommen til
Frank E Ring
Registrer deg
eller logg inn
83 medlemmer
66 medlemmer
57 medlemmer
55 medlemmer
46 medlemmer
34 medlemmer
30 medlemmer
30 medlemmer