frimerker og postkort som kultur og hobby
Nå som jeg har funnet frem den gamle frimerkesamlingen, så dukker gamle problemstillinger opp.
Denne gangen har jeg kikket på vannmerker og V-merker, og det dukker opp "ønske-vannmerker" eller "fantom-vannmerker".
Noen tips og erfaringer her? Jeg liker best å kunne se vannmerkene uten noen hjelpemidler, men her er et eksempel på fantom-vannmerke... se billedvedlegg, nederste merke, lagt på hvitt omriss
Det er et svakt merke som er synlig uten fukting/supersafe, og blir ikke veldig mye tydeligere med supersafe. På scan har jeg kjørt full kontrast og dempet brightness, og sammenlikner med et annet merke.
Har altså noe som likner et vannmerke - det har rett størrelse og form, men overbeviser ikke fullt ut.
HVA GJØR JEG? Ønsker ikke kjøpe noe avansert utstyr, da jeg sjelden sjekker vannmerker, og ikke har mange merker å sjekke...
Skal man forkaste tvilsomme vannmerker, eller er det noen måte å få klarere svar? Stikke innom en frimerkeklubb og låne utstyr/få andre til å kikke? Må finne meg en klubb da... :)
Håper på noen nyttige innspill/erfaringer :)
HVIS dette er et vannmerke, så må det jo være nedslitt siden det er så svakt. Er det f.eks kjerringråd som kan gjøre slike tydeligere... f.eks spesielle vannbad eller annet som kan friske opp nedslitt vannmerke...
Merker:
Det er vanskelig å se noe vm på skannet men hvis du ser bare litt av vm oppe så skal du finne også rester av vm nede på merket.
Vil du ikke bruke penger på utstyr så er bare vann farget plast og poleraidbriller tingen. Det står en artikkel i NFT om dette på 60 tallet. Du får gå inn på "Teknisk Fialeli" og søk etter "Jakten på de vanskelige vannmerkene"
her på Frankering. Opplysninger om vannmerkejakt har vært postet "ørten ganger" her på Frankering
Så det kan være lettere å søke etter opplysninger på Frankering, selv om litt sortering må til før du finner det du er på jakt etter :-)
Velkommen til
Frank E Ring
Registrer deg
eller logg inn
83 medlemmer
66 medlemmer
57 medlemmer
55 medlemmer
46 medlemmer
34 medlemmer
30 medlemmer
30 medlemmer