frimerker og postkort som kultur og hobby
Merker:
Skal prøve å gi deg ett svar på noe av det du lurer på, langt fra alt er "mitt område" men regner med at flere vil supplere etterhvert
Marger på Nk.1 og vurdering av disse finner du en god vurdering av i ethvert eksemplar av Norgeskatalogen, og er hva som best er å forholde seg til
Litteratur omhandlende såvel blekkannuleringer som 4-ringsstempler finnes
Hva som er lux eller ikke lux defineres best av øyet som ser, også hva riststempler angår. Risrstempler er det vanligste på Nk.1 - ser vi videre til Oscar så er også disse å finne med riststempler, men da er de sjeldne og kan neppe kalles annenrangs :-)
Hva 3-ringstempler angår så er vel nummer/sted Alfa og Omega - de fleste utgaver til (grovt ansøått) ca. år 1900 kan finnes med slike
Juletrebrev? Vel, igjen øyet som ser - noen vil sikkert passe som hånd i hanske inn i en form for samling, atter andre passer vel best i vaske-fatet...
Fargenyanser ER vanskelige, både ut fra at to "øye-par" (personer) sjelden oppfatter farger likt, i tillegg (og ikke minst) at farger endres over tid NB: Kan noen i så måte gi oss et utvetydig eksempel på Prøysisk Blå, eller Matt sortlig blå (sistnevnte referert til som Nk.24 IIb) Ellers så er det grunnleggende for å forsøke å tolke fargenyanser et stort materiale å søke på, her nytter det ikke å sammenligne 2 merker for så være sikker på at det ene er "ditt" og det andre er "datt" :-)
Avslutningsvis: Det er ikke helt riktig å si at Posten pøser ut gamle merker (Og da tenker jeg på klassiske merker) men de selger slike postfriske merker til samme pris som handlerforeningen legger opp til i HK. om jeg ikke tar helt feil?
Litteratur om blekkannuleringer og 4-ringsstempler finner du hos NFF (men jeg tror begge er utsolgte - korriger meg om jeg her tar feil) og/eller på auksjoner. På nett? Tja..suppler meg den som vet!
Diskusjonen om 10-streks riststempler er reelle, dvs. finnes eller ikke finnes er jeg ikke kompetent til å bidra noe med i, Harry Snarvold er trolig en av de atskillig mer kompetente til å svare på det :-)
OFK er representert med opptil flere deltakere her på FER som nok bør kunne ha atskillig kompetanse å bidra med ang. forklaring og tolkning av fargenyanser vil jeg tro
Først om så kan vi få bukt med hva Rune benevner som "grådighet" i stedet for å bringe informasjon "ut til folket" - og det på billigst mulig måte!
Med vilje sier jeg ikke "gratis" - vi skal ha forståelse for at det nedlegges et dugeligt antall timer arbeid med såvel NK, inkl. spesialartikler, som med videreføring av håndbøkene o.l.
Velkommen til
Frank E Ring
Registrer deg
eller logg inn
83 medlemmer
66 medlemmer
57 medlemmer
55 medlemmer
46 medlemmer
34 medlemmer
30 medlemmer
30 medlemmer