Et av kriteriene ved jurybedømming av posthistoriske samlinger, hvorunder hjemstedssamlinger sorterer, er den postale betydningen. Betydning i så måte kan være postveier, trafikknutepunkter og historiske hendelser (selv nedleggelse eller opprettelse av moderne postterminaler er historiske hendelser i slikt henseende).
Og etter å ha samlet et lite sted en stund, innser man kanskje at det ikke hendte så mye postalt spennende der, sett med den store verdens øyne. Da er det tid for å redde stumpene, og de reddes best i praksis med å utvide feltet til noe som hadde vinger, kjøl eller hjul. Således står en samling om postgangen i Indre Namdalen seg sterkt på å trekke fram postruten Trondheim-Tromsø-Vardøhus. Med andre ord er vi over på statens postdampskip -- et ettertraktet samleområde også i tradisjonell filateli.
Likedan gjør jeg selv, som samler poststempler i Kristiania fordi jeg nå engang er fra Oslo, ved å trekke inn tog og båter. Uten disse hadde aldri posten kommet inn til byen, og gjort den til det postalt historiske knutepunktet den ble, med påfølgende løft for "viktigheten av samlingen".
Dette bare i all hast som en tanke som spant fram i løpet av natten, etter at jeg leste Øisteins WANTED-post.
Her er et par objekter fra mitt område som gjør seg, også av andre grunner enn byens egne stempler: