Hei alle,
Marius stilte meg noen spørsmål ang Hjemstedssamling og Den Trondhjemske Postvei i "Wanted"-gruppa. Legger svaret i denne gruppen - siden dette kan ha interesse for gruppen !
Jeg har eller er i ferd med (man bli jo aldri ferdig) med en hjemstedssamling over Åsane (se kart).Som Åsane regner jeg grovt sett området på fastlandet nord for Bergen. Åsane var egen kommune/herred tidligere men ble slått sammen med Bergen i 1972.
Nå har det seg slik at Den Trondhjemske postvei også går gjennom Åsane (se kart over postveien Bergen-Trondhjem). Traseen gjennom Åsane er ennå godt synlig og store deler brukes som sti/turvei.
På ID-bildet mitt på Frank E Ring så sitter jeg nettopp i postveitraseen på en fin dag og filosoferer. Kanskje drømmer jeg om den postføreren som gjemte postsekken + et helark av NK 1 i det gamle steinhuset ved siden av postveien...
Ukentlig og direkte postrute mellom Bergen, Molde og Trondhjem ble opprett i 1786. Posten gikk hovedsakelig langs postveien, bortsett fra noen forsøk med båter på 1840 og tidlig 1850-tall. Det var først i 1858, da Nordre Bergenhus Amts Dampskibe kom i drift med skipene ”Fjalir” og ”Framnæs” at det ble regelmessig frakt sjøveien. Etter hvert kom flere båter til langs fjordene som overtok mer og mer postbefordring. Postvegen ble nedlagt som post og hovedveg som følge av kongelig resolusjon av 23. Mars 1868. Da var det ugjenkallelig slutt.
Jeg bestemte meg for noen år siden for å ta med i samlingen brev som er befordret langs postveien og over ”mitt område”, dvs. Åsane.
I hjemstedssamlingen min har jeg tatt blant annet
• Brev/kort/frimerker stemplet på poststeder i Åsane
• Firmabrev, anvisnger osv. som dokumenterer næringslivet
• Foresendelser til personer/firma i området
• Brev befordret langs postveien
• Postkort med stedsmotiv etc.
Eksempler
H-7 kort stemplet KPH ”Støbotn som er relativt vanskelig å finne...
Brev fra Salhus Væverier
Forsendelse/pakke, importert ost fra Sveits 1952 til skipsrederfrue Therese Mowinckel. Sendt til lokal kjøpmann i Øvre Ervik. Har endel slike forsendelser som viser at det i etterkrigsårene var knapphet på varer/vareutvalg...
Brev datert Bergen 1750 til Ytre Sogn (før postveien ble offisiell – men har sannsynligvis blitt befordret langs noenlunde samme trase !)
Utenlandsbrev fra NEUFAHRWASSER 1857 til Ytre Sogn, transitstemplet Bergen. Brevet har gått langs postveien og har sannsynligvis blitt rodd inn Sognefjorden (Fra 1836 ble det opprettet en roende sidepostrute på Sognefjorden som bandt Bergen-Trondhjem sammen med Oslo-Bergen)
Postkort fra fabrikkstedet ”Eidsvaag”. Jeg bor i området som skimtes i bakgrunnen (over sjøen) til venstre !!