frimerker og postkort som kultur og hobby
Står litt fast her, mener jeg mener jeg har funnet hvor dette står forklart tidligere - men har glemt det.
Altså: Et postkort fra Guernsey i 1905 til Fjærland, frankert med 1d (som skulle være porto for postkort til Europa fra 1891 og senere i følge engelsk nettside). Men ilagt 24 øre i straffeporto. Jeg finner endel andre brev/kort på nettet (bla. hos Moldenhauer) som er frankert med 1 d - men har 24 øre i straffeporto. Så det er tydelig at dette er logisk jeg ikke har skjønt....Noen som kan hjelpe meg her?
Merker:
Fant det ut. Svarer selv - hvis noen andre lurer på det. "Write here for inland postage only" står det på kortet. Personlige "brev"/beskjeder var ikke godkjent på postkort, og kortet ble satt i porto som vanlig brev. Frankering 1d (pence) = 8 øre. Da mangler 12 øre for porto for brev (21/2 d pence = 20 øre). Straffeporto det dobbelte av manglende porto = 2*12 øre = 24 øre
Ja, slik må det være. Det var en lang artikkel om dette i NFT nr 2/2015. Det var ikke en bilateral avtale mellom GB og Norge om privat tekst på adressesiden før 30. november 1905. Da sto det i Cirkulære nr. 58: "Under henvisning til cirkl. no. 19/1905 I meddeles at de der omhandlede prospektbrevkort med skriftlige meddelelser paa forsiden fremtidig kan sendes ogsaa til Storbritannien med Irland."
(Og med forsiden menes her adressesiden, ikke som det sto i artikkelen i NFT). Det er jo et veldig bra objekt dette, fra en av Kanaløyene til Norge, som også viser brytningstiden for brevkort før UPU-bestemmelsene ble innført 1. oktober 1907.
Velkommen til
Frank E Ring
Registrer deg
eller logg inn
83 medlemmer
66 medlemmer
57 medlemmer
55 medlemmer
46 medlemmer
34 medlemmer
30 medlemmer
30 medlemmer