frimerker og postkort som kultur og hobby
Fikk tilslag på et fint brev i dag. Samler egentlig ikke på brev, men syns det er spesielt kjekt når brevet er stemplet i Haugesund (hjembyen). Betalte EUR 30,50 for det. Men lurer litt på om dette er et godt kjøp eller ikke?
Hvor mye mer stiger verdien på et merke på brev? (Evnt hvor mye mer med flott stempel i tillegg)
Hva med gamle merker på klipp kontra brev?
Merker:
Tja, frimerker på klipp versus på brev er vel gjerne en 1:100 sak, eller 1:10 alt etter hva det dreier seg om. Eneste unntaket jeg har oppdaget i Norge, er når en frimerkehandler kjøper et brev med par utagget 10 øre 20mm posthorn på auksjon, klipper paret i to, utsteder attest, og selger for en bråta mer gryn på en annen auksjon.
Brevet du har kjøpt har, ut fra det jeg ser, to arkivbretter. En av disse går gjennom merket. Objektet (som vi sier) er dessuten preget av utglidende stempelsverte. Men om du skriver at det er stemplet HAUGESUND, så er stempelavtrykket på baksiden -- og da er du godt over i hjemstedssamlernes rekker. Eller de som samler båtpost (fra Stavanger til Haugesund er det kanskje en dampbåt som har fraktet brevet?)
Norgeskatalogen er temmelig god på brevpriser, men det fordrer god kvalitet. Anmerkninger som bretter og fettflekker, trekker raskt ned. Et NK 8 på brev prises mellom 150 og 300 kr. 200 vil jeg si er normal pris for et normalt brev. Handlerkatalogen er mer tilnærmet handlernes drømmepriser. Men det har de jo lov til; det er deres katalog, ikke oss samlernes.
Prisen på brev påvirkes såklart av den som priser det. Enten er det en handler som setter en pris, eller så foregår prissettingen på auksjon. Med lavt utrop kan likevel brev gå høyt i pris. Det kan især avhenge av stempler (riktig sjeldne, eller ettertraktet blant hjemstedssamlere), forsendelsesmetode, portosats, og adresseland. Et 5-kroners brev fra 1970 stemplet på et lite sted i Sør-Trøndelag, er plutselig 150,- på QXL. Et 10-kroners posthornbrev fra 1915, er plutselig en tusenlapp når det er sendt rek-exprès. Et 200-kroners brev med 1 stk 4 skilling Oscar til frankering, er plustelig 10.000 når det er adressert til Sverige (som nærporto). Altså: her må man bare følge med og notere seg sære utslag, og finne ut hvorfor utslagene forekommer. €30 for brevet ditt synes jeg er dyrt som frimerkesamler, men som hjemstedssamler ville jeg nok tenke annerledes. Hvorvidt det er et godt kjøp, kan du jo spørre vedkommende som bød trinnet under deg ;)
Takk for alltid godt svar Marius. Beklager, jeg har jo skrevet at det er stemplet Haugesund. Brevet skulle selvfølgelig til Haugesund. :)
Som du skjønner har jeg ikke stålpeiling på objekter på brev.
Velkommen til
Frank E Ring
Registrer deg
eller logg inn
83 medlemmer
66 medlemmer
57 medlemmer
55 medlemmer
46 medlemmer
34 medlemmer
30 medlemmer
30 medlemmer