Når man først monterer objektene sine, er det viktig at man bruker syrefritt papir. Dette for å gjøre alt du kan for at merkene skal holde seg i noen hundre år fremover. Andre usikkerhetsfaktorer er plastlommer og hengsler. Hawid klemlommer bør være bra, mens slike lommer som man setter monteringsarkene i, er jeg mer tvilsom til... For hengsler bør materialene være så ph-nøytrale som mulig.
Men tilbake til papiret. Istedenfor å betale 4-5 kroner arket for kvalitetspapir når du f eks monterer moderne helsaker fra Polen, går det greit med f eks 160grams kopipapir. Her er en sort som koster rundt 100-lappen for 250 ark. Clairfontaine Trophée. Anbefalt farge er creme, mens chamois og camel blir for mørke. Jeg sendte en epost til fabrikken i Frankrike for å høre hva ph-verdien i papiret kunne være, og hvor mye dritt de eventuelt putter i det, men jeg har ikke fått noe svar derfra. Men papirfremstilling er kommet såpass langt at det meste av spesialprodukter i dag er syrenøytrale, så jeg tar sjansen med mine moderne helsaker fra Estland, i alle fall. Og så er det kjekt å kunne øve seg med riktig farge i papiret — for best optisk resultat i sluttproduktet.