frimerker og postkort som kultur og hobby
Dette har vel vært nevnt flere ganger tidligere - endog i denne gruppen. Anders Langangen kom med hefte :Bruken av 3-ring nummerstempel etter 1883 i april 1998. Norgeskatalogen 2007 har en oppdatert liste over samme stempler ført i pennen av Peer-Christian Ånensen (dog uten bilder - noe Langangen har). Liste over slike stemple brukt på skip og tog finnes også i bøkene: Norske Skipspoststempler (Per Erik Danilsen 1991) og Stemplel der Norwegischen Bahnpost (Tiemer/Ånensen 2002).
Ellers har Norgeskatalogen flere år hatt en slik oversikt over 3-rings stempler brukt fra 1856 og utover til 1885 (se f.eks 2008-utgaven). Tore Gjeldsvik har også en meget god oversikt i sin bok: Norway The skilling Oscar stamps (fra 2002). Her er blant annet listet alle kjente stempler på 4 skilling Oscar. Og i boken Norway number one - The new handbook (second edition fra 2000) har Tore en tilsvarende oversikt over kjente 3-rings stempler på Nk. 1.
Ergo finnes det nok av tilgjengelig litteratur på dette området, her er det bare å frotse i vei.
Altså det finnes ingen komplett liste/katalog ala "Håndbok over Norske 4-ringsstempler"?
Jeg har fråtset i nevnte publikasjoner (jeg er glad i filatelistisk litteratur og kjøper det jeg finner interessant), men savner en samlet illustrert oversikt over de enkelte stemplene.
Norway number one har jeg i første-utgaven, er det tatt med flere 3-rings illustrasjoner i second edition?
Er det noen som kan gi meg et scann eller lignende av en tydelig III 203?
RE: Norway Number One - 2nd edition (til 350,- + porto) :: Jeg har mine tvil til at noen vanlige bokkjøpere har satt seg ned og sammenliknet de to utgavene, men det er jevnt over viktige oppdateringer fra den første til den andre.
I tillegg foretok forfatteren, Tore Gjelsvik, tidligere president i Norsk Filatelistforbund, innehaver av Gull-Løven osv, en etter sigende siste oppdatering gjennom tre artikler i NFT 2005 (da det var 150 år siden Norges første frimerke ble tatt i bruk som frankering).
For øvrig er gjengivelsen i de fleste bøker enten tegninger eller manipulerte scans (vel, fotostatkopier i IV-boka), slik at en god scanning fra en som selv har et tydelig, ekte, stempelavtrykk er og blir det nest-beste (best er selvsagt å ha noen dusin i albumet ;-))
Tjupp! Da blir til at man kjøper second edition også.
"(best er selvsagt å ha noen dusin i albumet ;-))"
Ja ,jøss, jeg har plass, bare la det strømme på.
Velkommen til
Frank E Ring
Registrer deg
eller logg inn
83 medlemmer
66 medlemmer
57 medlemmer
55 medlemmer
46 medlemmer
34 medlemmer
30 medlemmer
30 medlemmer