frimerker og postkort som kultur og hobby
Jeg prøver i all beskjedenhet å lage en oversikt over stempler som er benyttet ved alle poststedene i Oppland fylke. Jeg startet opp med å samle alle opplysninger jeg hadde fått tak i gjennom mange år, men ser nå at oversikten jeg lagde ikke ble så oversiktlig som jeg ønsket, men heller et arkiv.
Jeg startet med en ny oversikt hvor jeg kun tok med det viktigste, nemlig historikken vedr. navn og dato for navneendringer samt en kopi av alle stemplene jeg har funnet.
Det som jeg reagerer litt på er alle stemplene som er blitt tatt i bruk etter 1968.
Her finnes f.eks. Gjøvik A-B-C osv. og Gjøvik 1-2-3-4--->.
Det måtte da være mange stempler til hver ansatt på posten - hva var årsaken til dette, og hvor mange stempler trengte de egentlig???
Før postnummer ble innført i 1968 er det kanskje mulig å lage en oversikt over stempler som ble brukt, men allerede I22 ( 1-ring uten postnummer) kan det også finnes flere av på enkelte plasser.
Senere kom jo både håndstempler og stativstempler med postnummer og jeg ble mer og mer usikker på hva jeg egentlig manglet av stempler.
Jeg har som sagt gjort et forsøk på å samle alle stempler jeg har et avtrykk/kopi av, men regner med at det er mye som mangler her.
Jeg legger ved en oversikt vedr. Gjøvik Kommune som jeg har laget, men kommer også til å lage tilsvarende for alle kommuner i Oppland.
NB!!! Dette er kun en førsteutgave, og det er ikke lest korrektur eller sjekket om alt er riktig!!!
Er det andre hjemstedssamlere fra Oppland her på FER så ta gjerne kontakt så kan vi kanskje sammen få oppdatert oversikten.
Merker:
Velkommen til
Frank E Ring
Registrer deg
eller logg inn
83 medlemmer
66 medlemmer
57 medlemmer
55 medlemmer
46 medlemmer
34 medlemmer
30 medlemmer